Det var folkefest i Mo sentrum da bilen med is fra Svartisen ble vinket god tur på reisen mot sørlige strøk.

Markerer isblokkreisen

En av nasjonens mest omtalte reklamekampanjer startet i Mo i Rana for 50 år siden. Nå lager nettsiden bygg.no blest om transporten av en vel tre tonn isblokk til ekvator.
Arne Forbord
Arne Forbord Profil E-post
Publisert 20.02.2009 kl 23:00 Oppdatert 20.02.2009 kl 23:00

Tips en venn på e-post:


Grunneier Anton Svartisdal var kjentmann da isblokkene skulle hentes ut fra Østerdalsisen.
Ekspedisjonen med is var tidlig merket underveis mot sør.

– Vi synes det virkelig er noe å markere. Slik jeg ser det er denne reisen med is fra Svartisen til Libreville i daværende Fransk Ekvatorial-Afrika, nåværende Gabon, en bragd. Aldri har en norsk markedsføringskampanje fått større oppmerksomhet, sier redaktør Per Helge Pedersen for byggeindustriens nettsted bygg.no

Han forteller at pressedekningen var enorm fra starten på reisen i Mo i Rana den 22. februar til ekvipasjen var framme ved sitt mål den 21 mars. Turen tok dermed 28 dager.

Isolerte inn isen

Utgangspunktet for den ville ideen med å frakte isblokk fra Svartisen til ekvator skyldes en utfordring fra den populære radiostasjonen Radio Luxembourg. De lovet å bla opp med 100.000 franc for hvert kilo som ble fraktet helt fram. Forutsetningen var at det ikke skulle skje med en kjølebil. De hadde derimot ikke tenkt at noen ville isolere isen inne. Det var nemlig den metoden man benyttet. Ledelsen i AS Glassvatt tente på ideen. Da radiostasjonen skjønte hva som var i gjære, trakk de tilbake pengelovnaden, men det hindret ikke Glassvatt fra å gjennomføre reisen for å bevise isolasjonsevnen til deres produkt.

Den 3.050 kilo tunge isblokka fra Østerdalsbreen ble godt pakket inn, før den ble lagt opp i en metallkasse og plassert oppå lasteplanet til en lastebil av typen Scania-Vabis.

Jubelferd

Under avreisen i Mo sentrum var det nesten 17.-maistemning. Folket hadde møtt fram for å ønske ekvipasjen god tur mot sør og ordfører Eilif Granhaug kom med gaver man skulle ta med til ordføreren i Libreville og erklærte at isen skal fram før han vinket med startflagget. Følget reiste fra Mo akkompagnert med hornmusikk og jubel.

Under reisen sørover ble de mange steder møtt med jubel og folkeansamlinger. Blant annet skjedde det i Paris. Turen var tidvis strabasiøs, da man måtte forsere Sahara og sanddynene der.

Isolasjonen fra Glassvatt holdt mål. Da man var framme ble isblokken kontrollveid til 2.714 kilo. Kun 336 kilo hadde smeltet bort på en 28 dager lang tur, der reisen gikk gjennom områder med temperaturer opp imot 50 grader og stekende sol.

Med seg på ferden hadde de også en hel del medisinsk utstyr. Det ble fraktet til sykehuset til Albert Schweitzer i Lambaréné. Han fikk hele 300 kilo med medisiner og utstyr, som hadde blitt lastet om bord i Oslo.

På forsiden nå


...

Hemnesværing ble millionær

Gikk ut - la telefonen igjen hjemme.

...

- Det har vært mange tårer

Damene bak Hearts of Hope hjelper familier denne helga.