...
PERSONLIGHET: Hans Petter Nygård-Hansen ble i 2011 kåret til årets personlighet på sosiale medier. I går formiddag holdt han Gallaria-foredraget «Sosiale medier er ikke et IT-prosjekt, men et kulturprosjekt» i Kinoteateret. Foto: Øyvind Bratt

Delte sine sosiale medie-tips

RANA: Når Hans Petter Nygård-Hansen våkner om morran sjekker han Facebook-kontoen sin før han forsikrer seg om at kona ved siden av ham i senga fortsatt puster. En er ikke mobil- og teknologimisjonær for ingenting.

Publisert 19.01.2013 kl 00:00 Oppdatert 18.01.2013 kl 18:01

Tips en venn på e-post:



Erkjennelsen fra «misjonæren» Nygård-Hansen, som også er rådgiver i Geelmuyden. Kiese, kom på Gallaria-foredraget han holdt i Kinoteateret i formiddag og den medførte høylytt latter i benkeradene noe som vanskelig kan tolkes annerledes enn at det samme Facebook-reaksjonsmønsteret er mer enn gjenkjennbart.

Folket er uten tvil på nett; overalt til enhver tid. 80 prosent av nordmenn har nå en smarttelefon, det finnes en million nettbrettbrukere i kongeriket og tre millioner deltar på ett eller flere sosiale medier. Likevel, konstaterer Nygård-Hansen, er det mange bedrifter som ikke har tilpassa innholdet på nettsidene sine til mobile enheter.

Han trakk også fram at kunder i dag via nettet har alle muligheter til å skaffe seg kunnskap om den varen de er på jakt etter før de faktisk går til et innkjøp.

– Kundene vet hva de vil ha og de styrer kjøpsprosessen. Det må bedriftene forholde seg til, sa Nygård-Hanssen som mener bedrifter ikke kan fornekte realiteten i dette.

– En kulturell endringsprosess må til.

Han understreket hvor viktig det er for bedrifter å ha nettsider som fungerer og ikke minst hvor viktig det er å utnytte de mulighetene som ligger i å gjøre bruk av sosiale medier.

– En kan velge å omfavne sosiale medier, men har en ikke tid, penger eller ressurser til å gjøre dette på skikkelig vis, er det bedre for omdømmet for sette dette på vent. Det forplikter nemlig bedrifter å være på sosiale medier, spesielt i forhold til å være i en dialog med kundene, slo Nygård-Hansen fast og trakk fram at det ikke må være sånn at opprettelse og vedlikehold av nettsider/sosiale medier er noe ildsjeler i bedriften skal utføre på dugnad.

– Dette må forankres i toppledelsen, sa han og trakk fram «snøballeffekten»

– Etter hvert som en blir bedre på sosiale medier/nettet blir det verre å håndtere. Sosiale medier er en reise ikke et mål, de er en strategi ikke en aktivitet, de er en ny kanal ikke ei erstatning og de er en filosofi ikke et verktøy, var budskapet til «misjonæren» som også var klinkende klar på at det er viktig for bedrifter å lytte til det som blir sagt om dem på sosiale medier.

På forsiden nå


...

Bygde-patrioten Solveig

Med en master innen økonomi og en bachelor innen drama skulle man kanskje tro at veien til landbruket var lang.

...

Påskequiz: 1. påskedag

50 spørsmål om stort og smått. Se hvor mange du vet svaret på!

...

Kraftig økning i overtid

Politiet på Helgeland brukte betydelig mer penger på overtid i 2013 enn året før.