Å sitte i en rundkjøring, er mye mer behagelig enn å sitte i regjering. Bråkjekt å love og fikse ting, er mye enklere på valgkampturne, enn faktisk å gjøre det i regjering.

Det får nå Aps nestleder lurøyfjerdingen Bjørnar Skjæran erfare. Ikke at han er den første politikeren som tar munnen for full når han reiser land og strand rundt for å sanke stemmer foran et valg. Det har mange gjort før ham. Og det kommer mange til på gjøre etter ham.

Nå blir Skjæran, som siden han opptrådte i rundkjøringa har blitt en del av regjeringa, minnet på lovnadene som kom i valgkampen, om å få på plass ei statlig transportutredning for E6 og transportnettet i Mo i Rana. Ei utredning som altså Skjæran og Ap skulle fikse med et rødgrønt flertall og Støre som statsminister. Nå viser det seg altså at dette slett ikke var like lettfikset som Aps nestleder ville ha det til.

Og mens han var særdeles snakkesalig i rundkjøringa, er han lite villig til i det hele tatt å ta i saken nå når det viser seg at Samferdselsdepartementet ikke vil sette i gang ei konseptvalgutredning.

Ikke vil Skjæran svare på hva han mener om departementets avslag. Han vil heller ikke svare på hvorfor det rødgrønne flertallet og statsminister Støre ikke har fikset dette, slik budskapet i rundkjøringa var.

Skjærans politiske rådgiver, ranværingen Peter Eide Walseth, føler heller ikke for å åpne munnen om denne saken utover å gi en generell kommentar på vegne av Skjæran. En kommentar som er så generell og intetsigende at den neppe er egnet verken til å berolige eller imponere RU-direktør Ole Kolstad, som reagerer kraftig på at ei statlig transportutredning for E6 og transportnettet i Mo i Rana skyves ut i tid enda en gang.

- KVUen for Nord-Norge var igangsatt av Solberg-regjeringen, og som Samferdselsdepartementet sier utelukker ikke den at det kan bli aktuelt med en KVU for Rana eller utredninger av ulike veiløsninger, selv om vi ikke gjør det akkurat nå, er altså responsen fra Skjæran. Via Eide Walseth.

Det er imidlertid nå det trengs en KVU for Rana. Ikke i 2030. Og slett ikke sett i sammenheng med Nord-Norgebanen. Det er nå vi står overfor ei enorm utbygging av industrien her i byen. Det er nå vekstsjokket kommer. Det er nå det haster med å få fram gode kunnskapsbaserte planer for E6 og det øvrig transportsystemet.

Når RU-direktøren kaller avslaget fra departementet for ei arbeidsulykke, følger vi ham fullt ut på det. Avslaget kommer til tross for klare politiske løfter. Til tross for ei helt klar prioritering fra Statens vegvesen. Til tross for helt klare anbefalinger og ønsker både fra Rana kommune og Nordland fylkeskommune. Og til tross for at det er dokumentert at uten utbedringer og tiltak, vil E6 og byens trafikksystem bli enda mer preget av flaskehalser og bilkøer.

Kolstad og Rana Utvikling forventer at ansvarlig statsråd og regjeringa rydder opp. Det gjør vi og. Og det gjør garantert også alle som allerede ferdes, og de enda flere som etter hvert skal ferdes , på veisystemene rundt Mo i Rana.

Kommer ikke ei KVU på plass snarest, kan Ap-nestlederen i alle fall glemme å sette seg i rundkjøringer og ta til ordet for veiutbedringer neste gang han gjester Mo i Rana på valgkampturne.