Arctic Race sørger for massive 4G-oppgraderinger disse stedene

Gir ringvirkninger: Telenors Arctic Race-sponsorat medfører at 24 tiltak settes i verk i det partene beskriver som en massiv oppgradering av det digitale nettet rundt årets ritt, som går i Salten og på Helgeland i perioden 11.–14. august.Foto: Aso/ S. Boué

Gir ringvirkninger: Telenors Arctic Race-sponsorat medfører at 24 tiltak settes i verk i det partene beskriver som en massiv oppgradering av det digitale nettet rundt årets ritt, som går i Salten og på Helgeland i perioden 11.–14. august.Foto: Aso/ S. Boué

Av
Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

[AVISA NORDLAND] Treårsavtalen mellom Arctic Race of Norway og Telenor er verdt minst tolv millioner kroner – bare i år.

I tillegg til ren pengestøtte til arrangementet, omfatter summen det partene beskriver som en massiv oppgradering av det digitale nettet rundt årets løypetraseer i Salten og på Helgeland.

– Vår avtale med Arctic Race er en viktig del av vår nasjonale omlegging fra 2G til 4G, forteller dekningsdirektør i Telenor, Bjørn Amundsen til Avisa Nordland.

24 tiltak langs løypa

Totalt vil det bli satt i verk 24 konkrete tiltak i forbindelse med årets ritt, som starter på Fauske 11. august.

De fire etappene av ARN 2016

  • Første etappe vil ha start på Fauske, via Bodø, over Saltstraumen og deretter til Rognan.
  • Den andre etappen starter i Mo i Rana, går over Korgfjellet, deretter til Mosjøen og så videre ut til Sandnessjøen langs Vefsnfjorden på den gamle veien.
  • På den tredje etappen skal rittet starte på Nesna før det går over Sjonfjellet og inn til Mo i Rana. På Mo skal det gjøre en runde innom sentrum før det går opp E12 et stykke. Deretter kjører man ned mot Skonseng og kommer tilbake til Mo før det blir målgang på Korgfjellet.
  • Rittet avsluttes med en etappe fra Polarsirkelsenteret til Bodø.
  • Rittet går av stabelen fra torsdag 11. til søndag 14. august.

Utbyggingen er den mest omfattende Telenor har gjort i forbindelse med et idrettsarrangement.

– Det å bygge en basestasjon, fra beslutning til ferdigstilling, tar i snitt 18 måneder, forklarer Amundsen.

Så lang tid er det ikke til verdenseliten på sykkel gjester Nord-Norge i sommer. Så her må ting skje raskt.

Bodø sentrum, Valnesfjord, Fauske, Rognan, Saltstraumen og Saltfjellet er blant områdene som nå får topp prioritet. Og det er ikke snakk om midlertidige løsninger.

– Det vi gjør nå, gjør vi permanent, fastslår dekningsdirektøren.

Mest der flest bor

På Helgeland er områdene rundt Mo i Rana, Mosjøen, Sandnessjøen, Korgen og Nesna prioritert.

– Dialogen med Arctic Race startet så snart årets traseer var klare, i håp om at vi ville komme fram til en avtale, forklarer Amundsen.

– Vi har gått gjennom etappene og sett hva som er teknisk mulig å gjøre ved start, underveis og i mål, fortsetter han.

Han er åpen på at verken Korgfjellet eller strekningen Rognan–Misvær vil få 4G.

– Rognan – Misvær ville ha kostet 10–15 millioner kroner alene, sier Amundsen.

Men Saltfjellet har man valgt å satse på. Fem basestasjoner oppgraderes i dette området.

– Har stor verdi

– Det har stor verdi for oss å ha Telenor med. I tillegg til muligheter for teknologisk utvikling av rittet, og direkte økonomisk støtte, kommer det vi etterlater oss der hvor vi har vært. Og det er viktig for oss, sier Arctic Race-general Knut-Eirik Dybdal.

Enige: Telenors sponsorsjef Petter Svendsen og dekningsdirektør Bjørn Amundsen møtte Arctic Race of Norway-general Knut-Eirik Dybdal for å signere avtalen i Bodø torsdag.Foto: Anders Bergundhaugen

Enige: Telenors sponsorsjef Petter Svendsen og dekningsdirektør Bjørn Amundsen møtte Arctic Race of Norway-general Knut-Eirik Dybdal for å signere avtalen i Bodø torsdag.Foto: Anders Bergundhaugen

Han poengterer også at avtalen vil by på flere muligheter til å formidle det som skjer underveis i rittet.

– Det er masse spennende som skjer i et sykkelfelt, som de færreste vet om, sier Dybdal, som også langt på vei antyder at årets ritt kan bli det første hvor det sendes direkteintervjuer fra følgebilene underveis.

Også for Telenor, er avtalen verdifull:

– Det passer sponsorstrategien vår, som er å være til stede lokalt og regionalt, og ved store nasjonale og internasjonale idrettsarrangement. Vi ønsker å befeste vår posisjon som storebror, sier Telenors sponsorsjef Petter Svendsen, og fortsetter:

– Sykkelidretten passer også godt. Fra før av har vi Aksel Lund Svindal. Det går fort. Det gjør også internasjonal sykkelsport.

Artikkeltags