Hemneskvinne bak bil som kan kjøre fra Trondheim til Cape Town uten ekstra lading. Ble kun slått av Frankrike i internasjonal konkurranse

Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

- Norsk næringsliv har en lys fremtid – i alle fall dersom de rekrutterer de dyktige studentene fra NTNUs lag som konkurrerte i London denne weekenden. Bilen, som lagets 30 studenter har utviklet, tilbakela en avstand med et energi-forbruk tilsvarende 176,4 kilometer per kilowatt time, opplyser DNV GL Fuel Fighter i en pressemelding.

Dersom bilen DNV GL Fuel Fighter hadde hatt samme energimengde som en fulladet Tesla Model S100 D, ville den kunne ha tilbakelagt en avstand på 17.640 kilometer! Studentene kunne altså ha kjørt avstanden Trondheim – Cape Town, Sør Afrika, via London uten ladning. Batteriet hadde først trengt påfyll etter å ha kjørt ytterligere et par tusen kilometer til.

Anne-Maren Karlberg fra Bjerka er med på laget som står bak en av verdens mest energieffektive biler. Hun har stådd for markedføring av bilen. I helga konkurrete de internasjonalt i London på Shell Eco Marathon som samler studenter fra universiteter og høyskoler fra alle verdens hjørner. Til sammen deltok 140 lag fra 24 land i klasser hvor bilens fremdrift ble generert av elektrisitet, hydrogen eller bensin.

Laget fra Trondheim deltok i klasse for Urban Concept batteri-elektrisk og ble kun knepent slått av ett fransk lag. Ikke rart dets leder og sjåfør, Sivert Rød Hatletveit ble tiljublet da resultatet var sikret.

Foto:

- Det er et komplett lag, bestående av studenter med solid kunnskap innen en rekke fagområder som står bak. Alle 30 har like stor del i dette, jeg er bare en brikke i et fantastisk lag, sier han.

Bilen er 3 meter lang, 1,2 meter høy, har en aerodynamisk utforming og er utstyrt med 2 el-motorer – hver på 200 W. Bilen veier kun 85 kilo. Klassen den deltar i krever at bilen er designet for å kunne kjøre i ordinær bytrafikk.

DNV GL Fuel Fighter deltok altså i klassen Urban Concept, batteri-elektrisk. I denne klassen stilles det krav til bilens minstemål. Det er også krav om at bilen skal være utrustet med nødvendig utstyr som lys og vindusviskere og siden dette er en bil som skal kunne tilpasses en urban persons behov, må den også ha bagasjeplass.

Artikkeltags