I januar fikk Svein Jæger Hansen ideen om å lage akevitt av nordnorsk villmark. Drøye ti måneder etter står en fornøyd kokk med flaska i hånda

Fornøyd: Svein Jæger Hansen heller fornøyd opp et glass med den ferske Villmarksakevitten. FOTO: Trygve Ulriksen Skogseth

Fornøyd: Svein Jæger Hansen heller fornøyd opp et glass med den ferske Villmarksakevitten. FOTO: Trygve Ulriksen Skogseth

Artikkelen er over 3 år gammel

En måned etter at den kom på plass i polhyllene kan opphavsmannen konstatere at «Villmarksakevitten» er i ferd med å bli en suksess.

DEL

Blå Vegen– De siste månedene har vært litt av et eventyr, smiler Hansen.

Villmarksakevitten ble lansert i begynnelsen av september og er nå å finne i 19 vinmonopol rundt om i landet.

Allerede første salgsdag føk 1200 flasker ut av polhyllene.

– Det skal visstnok ha vært kø utenfor polet her på Mo, ler Hansen, som ikke egentlig var forbered på en så positiv mottakelse.

– Responsen har vært over all forventning, innrømmer Hansen, som slår fast at det er ekstra moro å ha jobbet med et prosjekt når lovordene fra dem som har prøvd akevitten sitter så løst.

Villmarksrøtter

Opphavsmannen tror at mye av grunnen til at det nye produktet har falt i god jord er å spore i at akevitten har en lang og stolt tradisjon i Norge.

– Akevitten har dype røtter i Norge. Derfor er det stas å kunne være med å tilby et tilskudd til de norske sortene, understreker Hansen.

Villmarksakevitten er produsert og tappet av Det Norske Brenneri på Grimastad. Hansen holder likevel på at den nordnorske forankringen er nøkkelen til at responsen har blitt så god.

– Vi har lagt vekt på at Villmarksakevitten skal ha klare røtter til villmarka og naturen her på Helgeland, noe som gjorde at vi valgte å bruke lokalt kongsgress som nøkkelingrediens i akevitten, forklarer Hansen.

Allsidig

Også selve flaska, som er designet av Kent-Erik Sjursen i Sjursen Design på Mo, er prydet med motiv fra villmarka.

I produksjonsfasen har Hansen vært klar på at Villmarksakevitten skulle bli allsidig.

– Det er viktig at den skal kunne brukes til å både akkompagnere et godt måltid mat, men også kunne nytes for seg selv, forklarer Hansen.

Hansen er ikke av typen som ligger på latsida. Han har tidligere vært aktuell med alt fra Helgelandsbrødet, egne kokebøker og villmarkskaffe.

– Det er utrolig artig å få vise fram Helgeland gjennom mat og smak, synes Hansen, som understreker at den nye Villmarksakevitten nok er det produktet han har fått mest oppmerksomhet for.

Villmarksakevitt

Lansert i begynelsen av september.

Produseres med kongegress fra Helgeland.

Selges så langt i 19 vinmonopol over hele landet

Artikkeltags