– Om ikke dette er lyssky markedsføring så vet ikke jeg. Den nye Pepsi-varianten står ofte side om side med de gamle variantene i butikken. Jeg synes det er snodig at det har gått såpass under radaren at selv ikke butikkansatte har fått meg seg at dette har skjedd, sier en oppgitt Pepsi-tilhenger, Shaun Thomas, til Nettavisen.

Nå er han i harnisk etter at PepsiCo har endret oppskriften på original Pepsi uten å informere forbrukerne.

– Man må lese rimelig nøye på etiketten og sammenligne med den gamle for å finne ut at noe er endret.

Dermed er den klassiske, sukkerholdige varianten av både Pepsi og 7up slik vi kjenner dem gjennom årtier nå blitt historie i Norge.

Lettbrus har en kunstig og rar ettersmak

– Det har på en måte alltid vært min brus. Når alle andre har drukket Coca-Cola., har jeg drukket Pepsi. Jeg liker smaken bedre, den er søtere og rundere, forteller Thomas.

Den originale Pepsi-varianten og 7upen med sukker, som i dag markedsføres i norske dagligvarebutikker, er en helt ny sukkerredusert brustype.

Pepsi-tilhengeren sier han aldri har vært begeistret for lettbrus. Thomas mener den har en kunstig sødme med rar ettersmak.

– Pepsi har nærmest forsøkt å snikinnføre en erstatning av originalene, i den tro at forbrukeren ikke ville legge merke til det, sier han oppgitt, og tilføyer:

– Dette er særdeles uvanlig for et firma og merkevarer som dette, der man er vant med store reklamekampanjer når noe nytt presenteres, sier han.

En gjennomgang av ingredienslisten på gammel og ny Pepsi med sukker viser at den originale Pepsien kun brukte vanlig, hvitt bordsukker.

I den nye varianten er det en blanding av bordsukker og søtstoffene acesulfam K og sukralose.

Thomas sier at han først trodde han hadde kjøpt feil.

– Jeg trodde jeg hadde kjøpt Pepsi Max, og måtte derfor se nærmere på flasken. Jeg ble overrasket da det viste seg på ingredienslisten at original Pepsi både inneholdt sukker og søtningsmiddel.

– Jeg må oppriktig si at jeg følte meg lurt. Du leser ikke innholdet på verdenskjente merkevareprodukter hver gang du kjøper dem. Du antar at det er det samme, sier han.

Fakta om søtstoffet Acesulfam K

  • Acesulfam K er et syntetisk søtstoff som er rundt 200 ganger søtere enn vanlig bordsukker.
  • Stoffet er hvitt og krystallinskt. I fast form er holdbarheten nærmest ubegrenset.
  • Søtstoffer er kjent for å ha realtivt gode smaksegenskaper.
  • I Norge er det godkjent for bruk i blant annet saft og brusdrikker, syltetøy, kompotter og lignende, enkelte lavkaloriprodukter og i tyggegummi.

Kilde: snl.no og Wikipedia

Innrømmer at oppskriften er endret

Det er Ringnes som produserer Pepsi for PepsiCo i Norge.

Kommunikasjonssjef i Ringnes, Nicolay Bruusgaard, bekrefter overfor Nettavisen at de har endret oppskriften på både original Pepsi og 7up uten å informere de norske forbrukerne.

Original 7up ble endret for et par år siden og original Pepsi ble endret for seks uker siden.

– Hvorfor har dere ikke informert forbrukermarkedet om dette?

– Det ble vurdert som tilstrekkelig at det går frem av ingredienslisten, sier Bruusgaard til Nettavisen.

Han kan ikke opplyse nøyaktig hvor gammel oppskriften på både Pepsi og 7up her, men sier at det er i alle fall er snakk om en oppskrift som er mer enn 20 år gammel.

– Meg bekjent er ikke smaken endret mens vi har tappet produktet. Ringnes overtok tappingen av Pepsi-porteføljen i 1998, sier Bruusgaard.

Pepsi er Coca-Colas erkerival, og ble første gang produsert i 1893 av farmasøyten Caleb Bradham i New Bern, Nord Carolina. Da ble den kalt Brad's Drink. Brusen skulle hjelpe mot fordøyelsesbesvær. I dag er PepsiCo verdens, nest, største brusprodusent.

Bruusgaard opplyser at original Pepsi med sukker er et lite merke i Norge, og at beslutningen om å endre Pepsi er tatt av PepsiCo globalt.

– 98,4 prosent av colabrusen vår er Pepsi Max. Til sammenligning er Pepsi kun 1,6 prosent, sier han, og understreker at Pepsi Max har en markedsandel i Norge av total brus på 34 prosent, mens Pepsi kun har 0,5 prosent.

Ikke nødvendig å informere forbrukerne

Bruusgaard vil ikke være med på at det er kritikkverdig at Ringnes burde informert forbrukeren om at de har endret oppskriften.

– Dette passer godt inn i våre ambisjoner om mindre sukker. Vi har et mål om 90 prosent salg sukkerfri brus i løpet av neste år. Sukkerfritt er den mest prefererte smaken i Norge, og vi er et foregangsland, sier han.

Bruusgaard opplyser at brusoppskriften til Pepsi og 7up er endret i andre land, men henviser til PepsiCo Nordic for fullstendig oversikt.

Nettavisen har gjentatte ganger forsøkt komme i kontakt med PepsiCo Nordic i Danmark uten hell.

– Planlegger dere å fase ut original Pepsi helt?

– Det har jeg ikke sagt. Vi kommer fortsatt til å ha brus med sukker. 60 prosent av det totale brusmarkedet i Norge er sukkerfritt i dag, som nevnt er målet 90 prosent.

– Foreligger det ytterligere planer om å endre oppskriften på brus fra PepsiCo?

– Hva som foreligger av planer kan jeg ikke kommentere på.

– Hvordan vil du svare Shaun Thomas og andre som nå er svært skuffet over at dere har endret oppskriften?

– Det er hyggelig at det er stor interesse for Pepsi, men det er aldri noe hyggelig med misfornøyde forbrukere. Så får vi håpe at flest mulig er fornøyd med smaksendringen. Det vil alltid være noen som er misfornøyde når man gjør en endring, og andre som blir fornøyde i trå med ønsket om et sunnere produkter, sier han.

Shaun Thomas mener forklaringen til Ringnes ikke holder og uttaler:

– Vi er tross alt mennesker som kan regulere sukkermengden vår selv. Det må være rom for at vi kan velge det vi trives best med. Å gå vekk fra en nesten 100 år gammel oppskrift er rart, avslutter Thomas.