Coop Norge advarer mot epostsvindel - lokal coop-direktør har ikke hørt om at egne medlemmer er blitt rammet

Administrerende direktør Per B. Brochmann i Coop Helgeland kjenner ikke til at noen medlemmer i Coop Helgeland har blitt forsøkt svindlet ved bruk av en falsk Coop-logo, men han oppforer sine eiere om å være nøye til å sjekke avsender på eposter fra Coop.

Administrerende direktør Per B. Brochmann i Coop Helgeland kjenner ikke til at noen medlemmer i Coop Helgeland har blitt forsøkt svindlet ved bruk av en falsk Coop-logo, men han oppforer sine eiere om å være nøye til å sjekke avsender på eposter fra Coop. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Coop Norge advarer folk mot å klikke på eposter har en logo som ligner på matvarekjedens.

DEL

[Nordlys] Coop forsøker å finne ut hvem som står bak svindelforsøk i deres navn.

I eposten blir mottakerne forespeilet at de er blitt valgt ut til å «motta eksklusive belønninger» ved å besvare en 30-sekunders markedsundersøkelse.

Utnytter Coops navn

– Dessverre er det noen som prøver å utnytte vårt gode navn og rykte og sender ut spammeldinger i vårt navn. Dersom du mottar denne mailen ber vi deg slette den, sier kommunikasjonssjef Lise Mette Kjellberg i Coop Norge.

– Vår IT-sikkerhetsavdeling har iverksatt tiltak for å identifisere hvem som står bak meldingene, legger hun til.

Administrerende direktør Per B. Brochmann kjente tirsdag ettermiddag ikke til at noen av Coop Helgelands medlemmer og eiere har blitt rammet av svindeleposter.

- Jeg har ikke fått meldinger oim at det har skjedd, men noen kan selvsagt ha fått det. Min klare oppfordring er å være nøye med å sjekke avsenderen på eposter man mottar, sier Brochmann.

Sender ofte eposter til kundene

Han forteller at Coop Helgeland, som alle andre samvirkelag innen Coop-familien i Norge, jevnlig sender ut eposter til sine medlemmer med kundeundersøkelser, der de ber eierne om å fortelle om hvodan de bli tatt i mot i butikkene de besøker.

- Disse undersøkelsene er viktige for oss. Vi er til for kundene våre. Vi lever av dem og da er det viktig for oss å lytte til råd fra kundene om hvordan vi driver. Det gjør oss enda bedre, sier Per B. Brochmann.

Artikkeltags