Gå til sidens hovedinnhold

Salt

Artikkelen er over 19 år gammel
Næringslivet i Rana bygger sin virksomhet stort sett på å produsere og selge varer og tjenester. Vi er for tiden inne i en usikker periode der det spøker for dramatiske reduksjoner av arbeidsplasser. Dominoeffekten etter nedskjæringer i industrien vil etter all sansynlighet få store konsekvenser langt utover industriparkens høge gjerder. Derfor er det på tide å sette inn nye tiltak som kan stimulere næringslivet, og dermed holde folk i arbeid. Jeg ser at bilbransjen i Rana som vanlig er kreative når det gjelder å skaffe seg større omsetning både på bilsalg og reparasjoner. Nå har de klart å få den lokale ledelsen i vegvesenet med på å sikre arbeidsplasser både for sin egen virksomhet, og for å holde vegvesenets folk i ånde i en mellomsesong der kantklippinga er over, og snøbrøytinga ikke er kommet i gang. Oppskrifta er like genial som den er velkjent. Vi vet at biler i østlandsområdet og på kysten ruster mest. Årsaken er salt. I Ranas noenlunde innlandsklima klarer moderne biler seg svært godt mot denne plagen. Dette går ut over karosseriverkstedenes arbeidsmuligheter i forhold til rustsveising, og det gjør at bilene varer lengre, og dermed ødelegger salget av nye kjøretøyer. De kloke hoder har etter menge års undring kommet fram til løsninga på dette problemet. De setter rett og slett vegvesents folk til å saltstrø vegene så snart gradstokken er kommet under null grader. Tonnevis med salt spres med en gjødselspreder på de tørre asfaltvegene i sentrum av Mo. Her har det jo største effekt fordi det er her det er fleste biler som ruster for lite. I dette scenariet ser vi mange vinnere og minst like mange tapere. Vinnerne er: Staten som får mer i nybilavgifter. Arbeidskontoret som slipper å betale ut arbeidsledighetstrygd for vegvesenarbeideren som venter på snø, bilfirmaene som får selge og reparere flere biler. Stålverket får flere bilvrak til oppsmelting lokalt, og saltprodusentene. Taperne er: Du og jeg( melkekyrne] som må bytte bil oftere, dekkselgerne som ikke får solgt vinterdekk og pigger på grunn av manglende glatt føre. Sykehusene som får færre pasienter å behandle. (Staten betaler stykkpris). I tillegg kommer biloppretterne, men der er jeg mer usikker. De driver jo i rustbransjen de også. Ellers vil saltsørpa skape et husmor/ husfarproblem, hvem skal vaske ut saltsørpa fra ytregangen. Et forhold som ikke er undersøkt ennå er hvordan det ekstra saltet vil virke på livet i fjorden når saltet etter ei tid renner ut i havet. Her vil Bellona kunne skaffe seg nok et lukrativt oppdrag i Rana. Altså er Bellona ukens vinner. Vi gratulerer.