Gå til sidens hovedinnhold

Det er å håpe at stridsøksa omsider kan begraves. For nå kommer storflyplassen. Og med den de positive ringvirkningene

Det er ikke usannsynlig at det kommer til å gå unna i et forrykende tempo, for statsminister Solberg har solid og stø kurs mot rullebanen. Det er meget betryggende at hun og regjeringa står ved det de har sagt gjennom lang tid, og ikke lar seg forstyrre av støy, skriver sjefredaktør Marit Ulriksen.

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Storflyplass på Helgeland har disse unge helgelendingene hørt om store deler av livet. Helt siden de var barn, har PLU med Henrik Johansen i spissen jobbet iherdig og standhaftig med å få realisert Norges neste storflyplass. Nå får Håvard Olaisen (22), Anker Olaisen Kjelstrup (17) og Edda Olaisen-Enqvist (18) fra Lovund omsider oppleve at prosjektet går inn for landing. Det kan de gjøre etter at mange viktige brikker har falt på plass.

Tida for symbolske spadestikk er definitivt over, og nå leverer statsminister Erna Solberg (H) på adskillig mer enn flyplasspepperkake-spising.

Nå handler det om Nasjonal Transportplan, om revidert nasjonalbudsjett og ikke minst om at et betydelig pengebeløp kommer plass etter at 19 lokale og regionale bedrifter på Helgeland legger 150 millioner kroner på bordet.

En av disse bedriftene, Occasione by Olaisen AS, har Håvard Anker og Edda ei nær familiær tilknytning til. Helt siden 2008 har Occasione by Olaisen AS (tidligere Steinar Olaisen AS) vært en viktig del av flyplassprosjektet. Når bedriften nå velger å gå inn med hele 15 millioner kroner i prosjektet, er den meget klar på at det ikke var ei vanskelig beslutning å ta. Dette er også noe ungdommene er enige i. De var klokkeklare da familiens selskap diskuterte økonomisk støtte til ny storflyplass.

Når 18-åringen Edda sier til oss at flyplassen symboliserer et Helgeland for framtida, med flere folk og nye innbyggere, er det lett å være hjertens enig med henne. Det er kloke vurderinger fra en ung helgelending.

Les også

Slik blir Mo i Rana Lufthavn Fagerlia, og disse flyene kommer til å lande regelmessig

Jeg skulle ønske at flere valgte å lytte til henne, og faktisk åpnet øynene for hvilke fantastiske muligheter flyplassen kommer til å gi hele regionen.

Nå er det jo heldigvis mange som er oppmerksomme på dette. Og selv om det fortsatt kjempes en innbitt kamp mot flyplassen fra andre deler av regionen, med de merkeligste påstander og utfall blant annet i Helgelands Blad, er det jo å håpe at stridsøksa omsider kan begraves. For nå kommer storflyplassen. Og med den de positive ringvirkningene.

– Dette (flyplassen) understreker hvilken viktig strategisk satsing vi gjør i Nord-Norge. Dette gir muligheter til bedre infrastruktur og kommunikasjonsløsninger, til å skape framtidas jobber og til større verdiskaping, er beskjeden fra Solberg.

Infrastruktur og kommunikasjonsløsninger trekkes også fram av Lovund-ungdommene, som er opptatte av at det blir mer attraktivt å bosette seg på øya med en storflyplass to og en halv time unna.

Les også

Anker (17), Edda (18) og Håvard (22) var klokkeklare da familiens selskap diskuterte økonomisk støtte til ny storflyplass: – Det var ei lett beslutning

Nyheten om at regjeringa gir klarsignal til at arbeidet med en ny lufthavn kan begynne, skaper glede ikke bare på kysten. Også på innlandet, på andre sida av grensen, jubles det.

– Det er jo så kort vei til Hemavan fra Rana, så dette betyr uante muligheter. Jeg har tro på at Hemavan og Tärnaby vil få et gigantisk løft i årene etter at flyplassen i Rana er åpnet, sier Anders Persson, styreleder i Visit Hemavan/Tärnaby til oss.

Infrastruktur og kommunikasjonsløsninger, er det som er utløsende. Verre er det ikke.

Den kommende storflyplassen vil også være utløsende, og avgjørende, for at bedrifter og investorer tør å satse på og å utvikle reiseliv og turisme på Helgeland. Det første klare eksempelet kunne vi fortelle om allerede for noen dager siden. Haaland-konsernet etablerer NHG (Northern Hospitality Group) og ansetter Rune Devig Andreassen, tidligere salgssjef på Scandic Meyergården, som daglig leder.

– Et Helgeland med en storflyplass vil bety alt. Flyplassen vil bli avgjørende for reiselivet i hele regionen, og naturlig nok utslagsgivende for i hvilket tempo ting kan utvikles, sier konsernsjef Espen Haaland.

Les også

Erna Solberg til Rana Blad om rask byggestart for flyplass: – Vi har håp om å få det til i høst

Her er det ikke usannsynlig at det kommer til å gå unna i et forrykende tempo, for statsminister Solberg har solid og stø kurs mot rullebanen. Det er meget betryggende at hun og regjeringa står ved det de har sagt gjennom lang tid, og ikke lar seg forstyrre av støy.

Når statsministeren, gjennom Rana Blad, velger å fortelle at regjeringa går videre med flyplassen i revidert nasjonalbudsjett, skjønner hun utmerket godt hva som står på spill. Det handler nemlig ikke bare om garantert tapte Høyre-stemmer i Nord-Norges tredje største by ved det kommende valget, hvis ikke utbyggingsvedtaket hadde kommet nå.

Det handler også om at en framsynt statsminister ikke er villig til å sette den gigantiske investeringa til Freyr i spill. Uten Mo i Rana Lufthavn Fagerlia, minsker muligheten til å få dette til. Det er nok kommunisert meget tydelig til regjeringsapparatet.

Edda, Håvard og Anker har levd hele livet på et Helgeland uten storflyplass. Nå kan de endelig glede seg over et Helgeland med en storflyplass.

Nå kommer mye til å ta av.

Kommentarer til denne saken