Gå til sidens hovedinnhold

Det er problematisk når rederiene leverer inn anbud med gamle ferjer som det har vært trøbbel med i mange år, da vil det bli kaos og store problemer

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Som mangeårig yrkesutøver, også som navigatør på ferje og hurtigbåt også på sambandet Nesna-Levang, leser jeg svaret fra Nordland fylkeskommune i Rana Blad (krever innlogging).

Dette svaret provoserer meg også politisk, jeg sitter i styret i Rana FRP og samferdsel er noe jeg jobber mye med også politisk.

Med dette ferjekaoset her på Hælgelandkysten bruker jeg mye tid politisk opp mot fylkesleder for FRP, Dagfinn Olsen, for å prøve å påvirke opp i systemene, har sågar tatt møter i Bodø angående dette for prøve å få løftet dette opp til Stortinget.

At Innbyggrne på øyene og Nesna skal måtte vente i fem år på at arbeidet med vurdering av hvilket materiell det skal være, for så å legge ut anbud og så bygge disse ferjene, vil ta cirka 10 år fra dagens dato.

Da kunne de på dette anbudet ha brukt samme krav som de bruker i Troms (Troms Fylkestrafikk) og Finnmark (Snelandia), anbud på 10 år med nytt materiell inntil disse miljøfartøyene som fylkeskommunen vil vurdere å innføre.

Det stemmer overhodet ikke det faggruppeleder i NF skriver at det ikke er noen sammenheng med høy alder og kanselleringer fordi ferjene er godkjent av Sjøfartsdirektoratet. Dette er som en bil som er EU godkjent, men bilen kan havarere like etterpå, samt alderen på oss mennesker jo eldre vi blir, så blir vi mer sårbare for feil.

En ferje som er godkjent av Sjøfartsdirektoratet kan ha svake komponenter som ikke vises da, på for eksempel motor, gir, baugvisir, propeller, akslinger med mer. Og med god kjennskap til gammelt materiell vet jeg av erfaring at gamle ferjer hele tiden seiler med komponenter som er på grensen til å ryke.

Rederiene prøver hele tiden å vente til ferjen skal til planlagte verkstedopphold, økonomien kommer i første rekke. Jeg vet ikke hvor han får sine råd fra angående Gammelt materiell, men tror overhodet ikke det er fra fagfolk som betjener slikt materiell hver dag. Også med dette anbudet leverte Norled inn anbud med helt nye ferjer i sitt anbud disse skulle bygges klargjort med å kunne gå på batteri.

Dette anbudet ble forkastet på grunn av at dette var noen få millioner dyrere en Torghatten Nord med sine gamle ferjer som har vært plaget med feil i mange år allerede. Miljø er ikke noe nytt, som mangeårig navigatør i Troms på ferje og hurtigbåt fikk jeg oppleve når Troms Fylkestrafikk og Snelandia for 13 år siden begynte å fase ut materiell for å få miljøvennlige materiell.

Men Nordland Fylkekommune sitter med hendene i fanget, hvorfor ser/snakker ikke NF med siden naboer oppe i Troms angående dette?

Og det er problematisk når rederiene leverer inn anbud med gamle ferjer som det har vært trøbbel med i mange år, da vil det bli kaos og store problemer for reisende som kun har dette transportmiddelet og bruke.

Steinar Pedersen,
Navigatør Nesna

Les også

Skal bruke tiden fram til 2026 å planlegge overgang til grønt skifte

Les også

Nils Johan er lei av årelangt kaos og ferger som burde vært skrap: – Det er forferdelig reklame for oss

Les også

Randi, Martin og Knut er blant de mange som fortviler over fergekaoset: – Det er tungt å pendle

Les også

Torghatten Nord legger seg flat etter kaoshelg for fergene: – Beklager at vi har hatt en fryktelig tung start med mye tøys og tull

Les også

Mange bilister ble stående igjen i fergekaoset fredag kveld etter at nok en ferge brøt sammen. – Det er tragisk. Helt siden Torghatten Nord tok over har det ikke fungert

Kommentarer til denne saken