I møte den 12 .april i Indre Helgeland Regionråd ble rådet enige om to alternativer de anbefaler overfor Nordland fylkeskommune når det kommer til Bustneslia.
Disse to er tunnelalternativene eller en mulighet for vei i dagen, evt kombinert med korte tunneler.
Videre melder regionrådet at de nå sammen med Nordland fylkeskommune må jobbe videre med de alternativene som man velger å gå videre med samt jobbe med Nordland fylkeskommune for å få på plass en statlig medfinansiering i kommende NTP.
Dette er hele vedtaket som ble fattet:
1. IHR anbefaler at det jobbes videre med følgende alternativ:
a) Tunnelalternativene
b) Mulighet for veg i dagen, eller kombinert med korte tunneler.
Det må gjøres geotekniske undersøkelser av alternativene før endelig valg av løsning.
2. I neste NTP-periode 2025-2036 må det inn en egen ordning for medfinansiering av viktige næringsveier i fylkene, der må Bustneslia prioriteres i første 6 års periode.
3. Når utkast til finansieringsplan er klar for Bustneslia må saken tilprinsipiell behandling i Rana, Nesna og Lurøy kommune i tillegg til NFK.
4. IHR ber NFK se på om det er mindre utbedringstiltak som kan utføres snarlig for å bedre fremkommeligheten i tillegg til forsterket vintervedlikehold i påvente av en ny vegløsning
Les også:
Foreslår seks millioner kroner til forbedring av Bustneslia
Vil ha fortgang i Bustneslia: – Jobben bør starte umiddelbart

Drømmer om en lang tunnel gjennom Bustneslia, som vil løse det meste av problemene: – Spørsmålet er om vi har penger til det

Foreslår 100 millioner kroner til Bustneslia i første periode, og 400 millioner i neste: – Er eneste reelle ferdselsåre mellom kysten og E6 på Nord-Helgeland
