Prognosen sprakk med ganske god margin for dette nummeret

Ane Uglem gleder seg til å øvelseskjøre med mamma Bente i den nye el-Fiaten en med det spesielle registreringsnummeret.

Ane Uglem gleder seg til å øvelseskjøre med mamma Bente i den nye el-Fiaten en med det spesielle registreringsnummeret.

– Nå skal vi spare mye penger.

DEL

[BROOM.NO] Den første skiltserien for elbiler var med EL som bokstavkombinasjon. Denne ble innført helt tilbake i 1997. 19 år etter, altså i 2016 kom serie nummer to, med bokstavene EK.

Med den voldsomme interessen og dermed økningen av elbiler i Norge så regnet man med at EK-serien ville vare til siste halvdel av 2019, eller tidlig i 2020. Men det skulle vise seg å være for nøkternt beregnet.

EV 10000

Elbilene har nemlig rekordsalg i Norge, dermed sprakk prognosen med ganske god margin.

Elbiler med den helt nye EV-serien ruller allerede på norske veier.

Det aller første skiltet i EV-serien, EV10 000, havnet på en Fiat 500e som Bente Uglem kjøpte hos Autovia i Bærum.

– Det synes vi er jo kjempemorsomt. Dette skiltnummeret tror jeg nok at jeg skal klare å huske, sier Bente, med et stort smil.

Jo da, dette registreringsnummeret burde det være mulig å huske...

Jo da, dette registreringsnummeret burde det være mulig å huske...

Hun legger også til at dette er familiens første elbil.

– Ja, vi har tidligere kjørt mye VW. Både Golf og Polo, men så synes vi denne Fiaten var litt sjarmerende og søt. Dessuten har vi noen venner som har en slik og som anbefalte den. Så vi dro ut for å prøve. Det er vel ikke helt feil å si at vi ble "litt" sjarmert av denne lekre italieneren, forklarer hun videre.

Vil spare mye penger med elbil

– Vi gleder oss veldig til å ta den i bruk. Det blir spennende med elbil. Jeg tror den vil oppleves som snerten og lettkjørt i trafikken. Det med lading og slike ting har vi ikke tenkt så mye på, da dette vil bli en typisk nummer to bil hos oss.

Det å kjøre elbil har jo som kjent en del fordeler også. Ikke minst i forhold til parkering, i bomringer, bruk av kollektivfelt etc. i tillegg til at det er billigere å "fylle" den opp med strøm, kontra bensin og diesel.

– Ja, dette kommer til å gi oss en betydelig besparelse, da Ane trener skiskyting i Holmenkollen fire ganger i uka. Da må vi som bor i Groruddalen betale 150 kroner i bomringen, per trening. Bare der sparer vi 600 kroner i uka, eller 2400 kroner måneden – i tillegg til drivstoff. Vi snakker nok fort opp mot 3000 kroner. Hver måned, sier Bente.

Artikkeltags