Gå til sidens hovedinnhold

Et innspill i debatten om bobilparkering i Mo i Rana. Hvis man kan få turister til å tilbringe ett døgn ekstra, vil det generere mer aktivitet i en ellers dau by

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Et innspill i debatten om bobilparkering i Mo i Rana.

Som bisitter når vi kjører, har jeg som tidtrøyte å telle antall bobiler vi møter. For ordens skyld, så teller jeg i 15 min og multipliserer med fire. Jeg teller flere ganger på turen og på flere turer.

Den siste uka var resultatet fra 36 til 66 i timen, bare mot oss. Går det like mange andre veien, så kan vi regne med 72 til 132 i timen. På et helt døgn er det ufattelig mange biler som passerer gjennom byene og tettstedene i vår region. Det ble nevnt et sted at det sikkert var over hundre som passerte Selfors, det tallet kan mangedobles.

Byer med både camping og bobilplasser: Hammerfest, Harstad, Gjøvik, Fredrikstad, Moss, Horten, Halden, Namsos, Jørpeland, Kristiansund, Ålesund, Brønnøysund, Mosjøen, jeg nevner i fleng, og dette er bare noen få av de jeg vet. Jeg vet ikke hvem som står ansvarlig for hver plass, men jeg vet at båtforeninger gjør god butikk på å lage bobilplasser. Jeg vet også at ordførere har stått på for å få bobilplasser i sin kommune eller sitt tettsted. Her er et eksempel.

Les også

Første året gikk over all forventning og nå utvider de tilbudet: – Et lykketreff at vi starta med bobilparkering rett før pandemien brøt ut

Hvis man kan få turister til å tilbringe minst ett døgn ekstra i byen, så vil det generere mer aktivitet i en ellers dau by. Det vil være rart om Mo i Rana skulle være den eneste byen som ikke ville nyte godt av, og merke at byen har fått en plass der bobiler kan stå natta over. Og som tallene viser, er det ikke få som passerer i løpet av et døgn.

Om byen får en "stellplass", som jeg velger å kalle det, som kan ta , la oss si 25 biler, så tviler jeg på at noen av de 6-7 campingplassene det refereres til, vil gå dukken. Tvert imot kan det hende at når bobilistene har vært på Krokstrand, i klatreparken, på Røssvoll og besøkt Svartisen og/eller grottene eller ligget på idylliske Yttervik, kommer til Mo. Da kan de ha lyst til å tilbringe dagen og kvelden her, besøke utstillinger, museer, restauranter, besøke Kunnskapsparken, vandre på Moholmen eller langs strandpromenaden. Det kan hende dagen blir for kort til det de vil se, og de kan gjerne tenke seg overnatting her.

Byen har hatt mange år på seg til å tilrettelegge en sånn plass, behovet har ikke dukket opp i år. Bobilisme og fenomenet med bynære "stellplasser" har vært i skuddet, for de som har skjønt poenget med det, i mange, mange år. Behovet vil ikke avta med korona. Etter den kommer utlendingene og alle nordmenn som har fått øynene opp for Norge som ferieland vil nok også komme. Den reklamen som Norge har fått i koronatiden, vil ikke være forgjeves.

Les også

Bobilparken i sentrum gir nye muligheter: – Det er veldig godt tilrettelagt

Det ser ut til at noen mener at en "stellplass" må være en minicamping, det må det slett ikke være, og så er det noen som tror at ei bobilparkering er en plass med større parkeringsfelt enn vanlig. Litt større parkeringsfelt duger ikke til overnatting. Det er regler for hvor stor avstand det skal være mellom bilene, ved overnatting. De feltene ved Clas Ohlson, hvis de ikke er forandret i det siste, fyller ikke kravene til avstand. Som en start hadde det vært ok om det ble merket opp plasser med forskriftsmessig størrelse, slik at det gikk an å overnatte. Verken strøm eller andre fasiliteter er nødvendig, men da må avgiften for å stå der være deretter også.

Senere, hvis, jeg vil si når, man ser de positive ringvirkningene en sånn plass fører med seg, kan man begynne å tenke strøm, vann, og tømming. Videre kanskje se etter en finere plass.

- Astrid Arntsen

Kommentarer til denne saken