Facebook stuper i Norge: – Ikke et sted vi vil være

OMDØMME: Facebook stuper på en ny omdømmeundersøkelse. Her er Facebook-gründer og sjef, Mark Zuckerberg.  Foto: (AP / NTB scanpix)

OMDØMME: Facebook stuper på en ny omdømmeundersøkelse. Her er Facebook-gründer og sjef, Mark Zuckerberg. Foto: (AP / NTB scanpix)

Av

Selskapet stuper i årets omdømmeundersøkelse, og ligger nesten helt nederst.

DEL

(Nettavisen:) Facebook har det siste året vært i hardt vær etter at flere personvernskandaler preget selskapet.

I en ny omdømmeundersøkelse gjort av Apeland og Reputation Institute ligger Facebook nesten nederst - med bare McDonalds og Ryanair under seg. Sammenlignet med i fjor stuper selskapet 6,9 poeng, det skriver Dagens Næringsliv.

Facebooks norgessjef, Rune Paulseth sier til DN at at det var en del turbulens i 2018, og at han ikke er overrasket over resultatet i undersøkelsen.

- Dette er ikke et sted vi vil være. Vi vil ikke være helt nederst uavhengig av hvem vi er der sammen med, sier Paulseth til DN.

Han opplyser at selskapet nå driver med en opprydning, og at det investeres mye penger i arbeidet med å gjenopprette omdømmet.

I 2018 ble det kjent at analyseselskapet Cambridge Analytica hadde samlet inn personopplysninger fra Facebook-brukere og solgt analyser av materialet til blant andre Donald Trumps valgkampstab. Selskapet samlet inn informasjon fra så mange som 87 millioner brukere. I tillegg var selskapet involvert i en rekke personvernsaker.

I kjølvannet av skandalene måtte Facebook-sjef Mark Zuckerberg forklare seg for den amerikanske Kongressen. Høringen varte i over fem timer, og i løpet av seansen innrømmet Zuckerberg at selskapet har gjort flere feil.

Artikkeltags