Tiden for å lene seg tilbake for flyplassentusiastene i Rana og på Nord-Helgeland er ikke kommet

DESIGN: Noe som dette kan den planlagte flyplassen i Rana komme til å se ut. Nå jobber Nordic sammen med Haptic hardt for å designe den nye flyplassen på Hauan. Prosjektet skal være ferdig i oktober 2015. SKISSE: PLU

DESIGN: Noe som dette kan den planlagte flyplassen i Rana komme til å se ut. Nå jobber Nordic sammen med Haptic hardt for å designe den nye flyplassen på Hauan. Prosjektet skal være ferdig i oktober 2015. SKISSE: PLU

Artikkelen er over 5 år gammel

Rana Blad mener at å tenke at nå går dette av seg sjøl kan vise seg å bli skjebnesvangert.

DEL

Dagens lederSignalene fra statssekretær i Samferdselsdepartementet, Tom Cato Karlsen (Frp) under hans besøk i Rana sist fredag er positive sett med Hauan-øyne. Når statssekretæren varsler at regjeringen har veldig lyst til å bygge ny flyplass på Hauan, og da en storflyplass, så sier det mye om hvor godt forankret prosjektet er i ferd med å bli i regjeringskretser.

LES MER: Statssekretær: Bodø er ingen trussel

At samme statssekretær en tid før det igjen, under et besøk i Vefsn, slo fast at flyplassen på Hauan ikke er vedtatt bygd, for øvrig til stor jubel i de kretser, er knapt verdt å bruke energi på. Vi har sagt det før, men må gjenta det, at det er helt korrekt. Formelt er ikke flyplassen på Hauan vedtatt bygd, ei heller nedlegging av Røssvoll eller Kjærstad.

Poenget med innholdet i det statssekretæren sa under besøket i Rana er nemlig at regjeringen vil bygge flyplass her, men at det ikke betyr at kampen og prosessen er over. Tiden for å lene seg tilbake for flyplassentusiastene i Rana og på Nord-Helgeland er ikke kommet. Å tenke at nå går dette av seg sjøl kan vise seg å bli skjebnesvangert, hvis noen går rundt med den oppfatningen av hvor en er i prosessen.

Det gode rådet fra statssekretæren regner vi med blir tatt på største alvor; Nå er det viktig at prosjektledelsen opprettholder framdriften slik at saken holdes varm.

For prosjektledelsen av Hauan betyr det at det gode arbeidet som til nå er utført og lagt til grunn må fortsette. Harde fakta og gode analyser er uslåelig i slike prosesser. Å la andre aktører få overta scenen, og styre den videre prosessen til å handle om følelser og synsing, er risikabelt. Vi er tross alt inne i et valgår. Er det noe valgår har lært oss så er det at politikere som sikter mot gjenvalg ikke akkurat framstår som stødige i sine standpunkter.

Stortingsrepresentant Kenneth Svendsen, også han fra Frp, har i lang tid vært en tilhenger av flyplassprosjektet på Hauan. Han slår fast at prosjektet er på overtid, og påpeker korrekt at både næringsliv og befolkning på Helgeland trenger det samferdselsløftet som storflyplassen vil gi.

LES MER: Kenneth Svendsen: Flyplassen er på overtid

Denne uka blir det klart hvem som skal utrede konsekvenser og ringvirkninger av at flyplasstrukturen på Helgeland blir endret. Det er et arbeid vi ser fram til skal bli gjennomført med en forhåpentligvis positiv konklusjon for Hauan og Helgeland.

I tillegg arbeides det nå med å utforme flyplassen arkitektonisk. Oppdraget er gitt av Avinor. For oss er det åpenbart at Avinor ikke bruker millioner av kroner på noe som ikke skal realiseres.

Samtidig er regionveisjef Torbjørn Naimak i full gang med å finne ut av hvordan veisystemet rundt Mo i Rana skal se ut om 1020 år fram i tid. Han er tydelig på at en ny flyplass i Rana er noe av det de ser på i sitt planarbeid. Og ikke nok med det. Veisjefen varsler at hvordan veiløsningen mellom E12 og flyplassen skal bli er noe de skal avklare i samarbeid med blant andre Avinor.

Samlet sett er det derfor mye som tyder på at Hauan-prosjektet er i en flytsone. Utfordringen er å holde ut for dem som leder prosjektet.

Vi føler oss rimelig trygge på at de har mer enn god nok kondis til å stå løpet ut.

LES OGSÅ: Arkitekten: Skal bli en portal til Helgeland

Ønsker du å holde deg oppdatert på det som skjer på Helgeland? Følg Rana Blad på Facebook og få nyheter, sport, kultur og meninger rett i din nyhetsfeed.

Samlet sett er det derfor mye som tyder på at Hauan-prosjektet er i en flytsone. Utfordringen er å holde ut for dem som leder prosjektet.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags