Nå kan du klage på frisøren

KAN KLAGE: Hvis du ser underveis at det ikke ble som du hadde tenkt deg – si ifra, anbefaler Forbrukerrådet i Nordland. Foto: Frank May/NTB Scanpix

KAN KLAGE: Hvis du ser underveis at det ikke ble som du hadde tenkt deg – si ifra, anbefaler Forbrukerrådet i Nordland. Foto: Frank May/NTB Scanpix

Artikkelen er over 3 år gammel

Ble du misfornøyd med frisyren din? Det er mulig å klage til Forbrukerrådet.

DEL

Det er store prisforskjeller mellom frisører. Og skal du gjøre noe avansert, kan det være mye å spare på å sjekke prisene. Disse bør du finne enkelt på nettsiden til salongen. Vil du spare noen kroner, kan du ofte velge å gå til en lærling. Pass uansett på at de har erfaring med behandlingen du ønsker.

Det lønner seg også å sjekke andres erfaringer med frisører ved å gjøre et nettsøk, og spørre venner om de vil anbefale noen.

Før du bestiller time, bør du se hvilke vilkår som gjelder. Hvor sent kan du avbestille? Må du da betale et gebyr? Det er dumt å betale for en time du ikke bruker, og du kan ikke ta for gitt at du kan avbestille eller ikke betale hvis du ikke kommer.

Vær tydelig

Få totalprisen, og pass på at eventuell vask og føn er inkludert. Dreier det seg om en større jobb, som til et bryllup, bør du få prisen skriftlig. Kjenner du til noen allergier frisøren bør ta hensyn til, er det viktig at du sier ifra på forhånd. Gjør du ikke det, kan du ikke klage om du skulle få en reaksjon.

Vær så tydelig som mulig på hva du ønsker. Kanskje kan du vise frem et bilde av frisyren du ønsker. Hvis du ber om å få en «moderne klipp», kan det hende dere har ulike oppfatninger om hva det innebærer, så vær så konkret du kan. Lytt til frisørens råd. Han er ekspert, og vet noe om hva som kler forskjellige ansiktsformer, og hva som lar seg gjøre. Har han advart om at du neppe får resultatet du ser for deg med din hårtype, kan du få problemer med å klage på det etterpå.

Si fra tidlig

Hvis du ser underveis at det ikke ble som du hadde tenkt deg – si ifra. Frisøren vil også at du skal bli fornøyd, og det er nå det er enklest å fikse på det. Prisavslag kan også være et alternativ.

Gi uansett beskjed så snart du vet at du er misfornøyd. Da kan du reklamere på klippen, og frisøren skal forsøke å rette den opp uten at du må betale mer. Hvis du prøver å ordne opp selv, eller slipper til en annen frisør, kan du miste reklamasjonsretten din.

Hvis dere ikke blir enige, bør du klage skriftlig til salongen. Dokumenter gjerne med bilder, og be om svar innen 14 dager. Klage på frisørtjenester er nå blitt en del av Forbrukerrådets utvidede klagetilbud, så hvis dere ikke blir enige, kan du klage til Forbrukerrådet. Vi vil bidra i dialogen med frisøren og forhåpentligvis bidra til en god og fornuftig løsning.

Torgeir Øines, regiondirektør, Forbrukerrådet i Nordland

Artikkeltags