Flere klager på kjøp og salg på Facebook

Kjøp og salg øker på sosiale medier. Det gjør også klagene til Forbrukerrådet. Foto: Ann Kristin Kjærnli Hanssen

Kjøp og salg øker på sosiale medier. Det gjør også klagene til Forbrukerrådet. Foto: Ann Kristin Kjærnli Hanssen

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Større handel - flere klager.

DEL

FORBRUKER: Facebook og andre sosiale medier er blitt en nyttig og god kanal for kjøp og salg mellom privatpersoner. Men det er fortsatt lov å bruke hodet, enten du er kjøper eller selger.Forbrukerrådet merker at flere tar i bruk Facebook og andre sosiale medier til kjøp og salg. Blir kjøper og selger uenige, havner gjerne saken hos oss. Og klagene kommer både fra kjøpere og selgere.        

Selgerne klager gjerne på kjøpere som ikke står ved avtalen som er inngått. Ofte er det forholdsvis enkelt å dokumentere avtalen, ettersom korrespondansen skjer skriftlig. For selv om dialogen kan virke uforpliktende, er det inngått en rettslig forpliktende avtale når en kjøper har takket ja til tilbudet fra selger.

Avtalebrudd

Ettersom dette er salg mellom privatpersoner eksisterer ingen angrerett. Et «ja, jeg tar den» binder altså. Hvis man ikke står ved sitt «ja», er det et avtalebrudd. Hvis selger da må selge på nytt med tap, er den angrende kjøper erstatningspliktig.

Ikke alle selgere gidder å bry seg med dette, og mange aksepterer at kjøperen trekker seg. Men rent juridisk forplikter altså avtalen. Når avtalen gjennomføres etter intensjonen, kommer utfordringen at begge parter ønsker sikkerhet for at motparten yter som han skal. Selger trenger sikkerhet for at kjøper betaler, og kjøper trenger sikkerhet for at selger leverer. Det enkleste er da selvsagt å møtes fysisk slik at kjøper kan betale i det han får varen i hånda. Det gir sikkerhet for begge.

Må stole på hverandre        

Men ofte er det ikke mulig å møtes fysisk. I sosiale medier er det ikke organisert noen sikre betalingsløsninger, så da er man avhengig av å stole på hverandre. Pass på at du vet hvem du handler mer. Sørg deretter for at dere har skriftlighet rundt både pris og leveringstidspunkt. Da vil det være enklere å forfølge saken i ettertid, enten det er kjøper eller selger som ikke følger opp.

Men vær allikevel skeptisk til handle med for store verdier. Man vet aldri helt hvem som er i andre enden, og du bør ikke handle usikkert med større verdier enn du har råd til å tape.        

Når varen er trygt levert og pengene overført, kan det oppstå problemer knyttet til at varen ikke tilfredsstiller kjøpers forventing. Kjøpsloven gjelder også når man handler gjennom sosiale medier, men så lenge ikke selger fører kjøper bak lyset, skal det nok noe til for å vinne fram.

Vi ser relativt få klager på mangler i denne typen salg, men det handler antakelig mest om at det foreløpig er varer til små verdier som omsettes på denne måten. Handles det med varer av større verdier, vil nok også Forbrukerrådet få flere klager etter salg via sosiale medier.

Ikke detektiver

Det er altså mulig å klage til Forbrukerrådet etter privatsalg via sosiale medier. Det gjelder enten det er selger som ikke får pengene sine eller kjøper som får en mangelfull vare. Men vi er ikke detektiver, så det er viktig at du vet hvem du handler med. Dessuten er det viktig at det dere enes om kan dokumenteres skriftlig. Da er det enklere for oss å finne fram til gode løsninger. Og da kan også Facebook være en god kanal for oss forbrukere.

Artikkeltags