Jagerflygerne hadde nærkontakt med 30 russiske fly utenfor Norskekysten

Identifisert: Tu-22 Backfire er et fly som Forsvaret har sett ved flere anledninger. BEGGE Foto: Forsvaret

Identifisert: Tu-22 Backfire er et fly som Forsvaret har sett ved flere anledninger. BEGGE Foto: Forsvaret

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Flytrafikken følges tett.

DEL

Forsvaret følger flyaktiviteten i nord tett, men så langt er det få endringer.

Tirsdag var det identifisert 30 russiske fly på 20 såkalte scrambels (utrykninger journ.anm.) fra Bodø hovedflystasjon så langt i år.

– Antall identifiseringer er ikke det samme som total aktivitet, forklarer kommandørkaptein, Jens Høilund, ved Forsvarets operative hovedkvarter til Avisa Nordland.

Det er nemlig en god del flyginger som går så langt ut fra land at Forsvaret ikke velger å sende ut jagerfly for identifisering.

Velger

– I tillegg kan det i noen tilfeller være slik at vi velger ut noen av flyene for identifisering. Vi vet for eksempel ut fra radardata at det er seks fly, men velger å konsentrere oss om to. Da er det kun to som telles i statistikken. For oss er ikke antallet identifiserte fly det viktigste, det er situasjonsforståelse av aktiviteten som er vårt mål.

Den totale aktiviteten som Forsvaret registrerer vil ikke bli offentliggjort. Årsaken er at det vil gi gradert informasjon om Forsvarets sensor- og analysekapasitet, opplyser Høilund.

Fly

De siste årene har de strategiske flygingen i stor grad dreid seg om strategiske bombefly med Nato-betegnelsen BEAR-H og Blackjack. I tillegg har Forsvaret også observert tankfly og flygende kommandoplattformer for å nevne noe.

– Vi ser at det er et godt treningsnivå, og at det gjennomføres kompliserte flyoperasjoner over store avstander. For eksempel fra Engels-basen ved Saratov, nesten nede ved Kasakhstan, opp gjennom Nordvest-Russland til Kolahalvøya, forbi norskekysten og ned i Nordsjøen.

Under slike flyginger er det nødvendig med luft-til-luft-tanking på grunn av store avstander, sier Høilund.

Økning

I 2014 ble 74 fly identifisert på 49 oppdrag, og selv om det var en økning fra året før, er ikke tallene i nærheten av aktiviteten på 1980-tallet. Da var man oppe i 500–600 identifiseringer årlig.

– Dette sak drastisk ved oppløsningen av Sovjetunionen og i 1999/2000 lå antall identifiseringer på 3–5 fly årlig.

Men like vel har det vært en økning de siste årene. Mens det i 2006 ble fløyet 13 oppdrag og 14 fly ble identifisert, var tallene 49 oppdrag og 74 identifiseringer i 2014.

– Økningen vi har sett skjedde parallelt med president Putins signaler sommeren 2007 om at man skulle øke den internasjonale tilstedeværelsen.

Artikkeltags