Mer mat kastes med den økte konkurransen

Vil unngå matkasting: Butikksjef ved Rimi i Langneset, Morten Jensen, sier det er viktig at man jobber for å unngå kasting av mat.

Vil unngå matkasting: Butikksjef ved Rimi i Langneset, Morten Jensen, sier det er viktig at man jobber for å unngå kasting av mat. Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

Matvarekonkurransen gir kunden et bedre tilbud, men fører også med seg mer kasting av mat. Dette må det jobbes for å unngå, mener butikksjef ved Rimi Langneset, Morten Jensen.

DEL

Et velkjent problem i Rana og resten av Norge er at det kastes mye mat. Både forbrukere og matvarebutikker legger fra seg store mengder mat hver eneste dag.

Dette er noe flere og flere matkjeder prøver å gjøre noe med.

- Vi kaster egentlig ganske lite her, og prøver hele tiden å bestille riktig mengde matvarer og til riktig tid, forteller butikksjef ved Rimi Langneset, Morten Jensen.

Han forteller at mat som må kastes er en stor utgift budsjettmessig, og at de derfor må ha en viss kontroll. Likevel tror han at butikktettheten påvirker mengden av mat som går i søpla.

- Jo flere butikker det er her, jo mer mat vil bli kastet. Derfor er det viktig at man prøver å finne en balansegang, og lærer av rutiner og erfaring samtidig som man tar hensyn til sesongene, sier Jensen.

LES OGSÅ OG SE KARTOVERSIKT: - Det er bra for forbrukeren med konkurranse, men markedet må selv...

Forbrukerne er verstingene

Tall fra Virke viser likevel at det er forbrukerne som er de store skurkene når det kommer til matsvinnet.

- Vi forbrukere står for 64 prosent av matsvinnet, mens dagligvarehandelen står for 19 prosent og matindustrien 17 prosent. Undersøkelser viser at norske husholdninger kaster en fjerdedel av maten de kjøper. Det er ikke bare bortkastede penger for den enkelte familie, men også et stort miljøproblem, forklarer leder for analyse bransjeutvikling i Virke, Johanne Kjuus.

Satsingsområde for flere

Også andre matkjeder synes det er unødvendig mye som går til spille.

- Det kastes mye mer enn nødvendig, og det er et stort samfunnsproblem. Som forbrukere kjøper vi over evne, og jeg synes det er bekymringsfullt, forteller administrerende direktør i Coop Helgeland, Per Brochmann og legger til:

- Derfor jobber også vi som matvarehandel med å ha rett mengde til rett tid. Det er en utfordring, men også et satsingsområde for oss i Coop.

Kiwi-butikkene på Mo samarbeider med Barmhjertighetens Hus på akkurat dette feltet.

- Vi gir bort mat til dem to ganger i uka i stedet for at vi kaster det. Dette er Kiwi opptatte av, og jeg blir glad når andre kan dra nytte av det på denne måten, sier Ken Ronny Aastrøm Nyrud, butikksjef ved Kiwi i Langneset.

Ønsker du å holde deg oppdatert på det som skjer på Helgeland? Følg Rana Blad på Facebook og få nyheter, sport, kultur og meninger rett i din nyhetsfeed.

Artikkeltags