Ombyggingen av det 13.000 m2 store industribygget som skal huse FREYRs Pilotlinje i Mo i Rana, er tildelt de lokale entreprenørene Haaland og Momek. I tillegg er Bryn Byggklima tildelt jobben med Dry-room for battericellene, skriver FREYR i en pressemelding fredag ettermiddag.

Leverandører for selve produksjonsutstyret vil bli kunngjort fortløpende. Så langt er britiske Mpac Lambert kunngjort med maskinutstyrspakken for støping og montering av battericellene. Prosjektleder fra FREYR for pilotlinjen er Mads Redigh Karlsen og Koray Abatay for den maskinelle produksjonslinjen. Flere av deres prosjektmedarbeidere begynner nå å innta Mo i Rana. Konserndirektør for alle utbyggingsprosjekter i FREYR er Einar Kilde, som har hatt ledelsen på en rekke internasjonale industrielle bygge- og utviklingsprosjekter, står det i pressemeldinga.

- Lokale entreprenører er viktig å bruke der de kan brukes og det bidrar positivt til gjennomføringen av prosjekter, det har jeg erfart tidligere. Både Haaland og Momek er solide bedrifter med gode referanser og vi ser at Helgeland har flere kvalifiserte bedrifter som også hevder seg. Det er tillitsvekkende og verdt å merke seg for flere aktører som ser mot Mo i Rana, uttaler konserndirektør Einar Kilde for FREYRs utbyggingsprosjekter.

I juli ble den endelige beslutningen for Customer Qualification Plant (pilotlinjen) tatt i FREYR. Industribygget som ombygges ble tidligere benyttet for produksjon av betongforsterkede stålrør til olje- og gassindustrien og ligger på området ved Rana industriterminal. Fra andre halvår 2022 vil det altså bli produsert battericeller fra FREYR i bygget.

I desember 2020 signerte FREYR en endelig avtale med amerikanske 24M for bruk av deres Semi-Solid battericelleteknologi. Denne produksjonsprosessen har langt færre produksjonssteg enn tradisjonell battericelleteknologi, noe som også har gitt muligheter for å nyttiggjøre mindre eksisterende industriarealer og gjenbruke eksisterende industribygninger, står det i pressemeldinga.