Gå til sidens hovedinnhold

Anita Sollie ble årets Rana-ambassadør. Her kan du lese om alle prisvinnerne

Artikkelen er over 3 år gammel

Under Gallaria fredag kveld ble Anita Sollie utnevnt som årets Rana-ambassadør.

Anita Sollie kunne fornøyd og til stor applaus ta imot prisen som årets Rana-ambassadør for 2017.

Juryen begrunner utnevnelsen slik:

Ambassadørprisen 2017 går til en person som er kjent for sitt ukuelige engasjement, sin omtenksomhet og inkludering. Både gjennom jobben, og ikke minst som privatperson, har prisvinneren bidratt til å sette Ranaregionen på kartet opp gjennom årene. Hun åpner dører og går i bresjen der det trengs. I tillegg til å være en god relasjonsbygger benytter hun enhver anledning til å framsnakke byen og regionen i sentrale fora, også øverst på Stortinget. Selv om hverdagen er hektisk, stiller hun velvillig opp på arrangement og inviterer folk hjem til seg på et godt måltid eller på tur ut i den flotte naturen vår. Det være seg statsministre, næringsaktører eller flyktninger. En reflektert og entusiastisk ambassadør med glimt i øyet.

 

Slik fordelte de øvrige prisene seg:

Årets bedrift

Havblikk Camping på Nesna, som drives av Bjørn Arne og Nina Rødahl Friis og startet opp for 20 år siden, fikk prisen som årets bedrift.

Siden har de fortsatt å legge stein for stein. Med investeringer i nye bygg og aktiviteter som badeland, minigolf, utleie av sykler og båter – og konferanselokaler. De tilbyr nærhet til naturen og legger til rette for kvalitetstid med både familie og kollegaer. Nytt i 2017 var åpningen av restauranten Aurora. Med kortreiste økologiske råvarer og godt håndverk får gjestene matopplevelser fra øverste hylle. Familiebedriftens popularitet og ferieform har vokst betydelig både blant norske og utenlandske gjester.

– Havblikk er viktig både for lokalsamfunnet og for opplevelsesnæringen på Helgeland, fastslår juryen.

Bakeriet Mo i Rana AS og Mo industripark AS var også nominert til denne prisen.

 

Årets nyskaper

Arctic Circle Data Center, som ble etablert i 2014 som et ledd i Mo Industripark sin digitaliseringsstrategi. Big data, skyløsninger og optimalisering i produksjonsprosesser vil få en betydelig vekst i årene som kommer, som vil påvirke måten vi jobber på. Her er ACDC i ferd med å ta en internasjonal posisjon.

Satsingen har allerede gitt ringvirkninger for flere aktører i industriparken, samtidig som bredden i parkens tjenestetilbud vokser. På slutten av 2017 kommersialiserte de sin egen skytjeneste, og de er godt i gang med å bygge opp nye typer virtuelle servere, databasetjenester og kunstig intelligens-tjenester.

– Nyskaping på sitt aller beste, meldte juryen.

Også nominert til prisen var Rana Fotballkubb (nyskapning etter fotballsamarbeid mellom Mo IL og Stålkam), og Arctic Cluster Team.

Serviceprisen

Årets vinner av serviceprisen ble Coop Prix Åga. Dette var en pris som ble stemt fram av befolkningen.

Om butikken melder juryen følgende:

«Den unisone tilbakemeldingen er at de ansatte hos Coop Prix i Åga gjør en forskjell. De har skjønt verdien av å se og bry seg om hver eneste besøkende. De snakker med alle og skaffer deg det du ønsker, inkludert et vennlig smil og ett og annet kompliment. Slik minner de oss på hvor fint det er å ha en nærbutikk og handle lokalt

Småtroll og Mestergull Meyer var også nominert til serviceprisen.

 

Beste publikasjon

Det var Mye i Media med jubileumsboka om Tip Toe Dansestudio som fikk prisen for beste publikasjon.

«Jubileumsboka framstår helhetlig. Med en balansert fargebruk gir den leserne et verdig og varmt innblikk i skolens 30-årige historie. På tross av mange bilder oppleves boken ryddig og gjennomtenkt. En fin hyllest til danserne og Mo i Ranas eldste danseskole», mener juryen.

Beste reklame

Prisen for beste reklame ble vunnet av Momek for «Modultoalett». Det er en innovativ og fleksibel modulløsning for offentlige toaletter.

"Filmen presenterer konseptet med gode grafiske og pedagogiske grep. Kombinasjonen av enkle prinsippmodeller i 3D, kombinert med filmen av referansebygget i Lofoten og grafisk detaljinformasjon, er svært vellykket," mener juryen.

Beste visuelle design

Prisen for beste visuelle design gikk til Helgeland Kraft for illustrasjoner

"I utgangspunktet ikke en vanlig profiljobb, men jobben den gjør med å bygge personlighet likte juryen veldig godt. Enkel, men særegen stil, og god fargebruk", heter det fra juryen.

Åpen klasse

Vinneren av åpen klasse ble Momek med HMS-film.

"Budskapet blir meget virkningsfullt med det fortellerformatet som er valgt, selv om den kunne vært noe kortere. En tåre ble felt under juryering. Sterkt", melder juryen.

Bildeserie

SE BILDENE: God stemning i Spektrum før næringslivets store fest

 

Kommentarer til denne saken