Noen av de små flyplassene må legges ned. Her er Kjærstad i Mosjøen et naturlig og høyaktuelt objekt

Kjærstad i Mosjøen er et naturlig og høyaktuelt objekt for nedlegging når det kommer endringer i dagens lufthavnstruktur, mener Rana Blad. Foto: Torild Wika

Kjærstad i Mosjøen er et naturlig og høyaktuelt objekt for nedlegging når det kommer endringer i dagens lufthavnstruktur, mener Rana Blad. Foto: Torild Wika

Artikkelen er over 5 år gammel

Rana Blad mener det er en vinn-vinn-situasjon at endringer i lufthavnstrukturen på Helgeland trolig vil komme raskere enn først antatt.

DEL

Dagens leder Før helga varslet Avinor at selskapet er nødt til å spare 1,5 milliard kroner innen 2018. Det er mye penger for selskapet som ledes av Dag Falk-Petersen, og har som hovedoppgave å bygge og drive flyplassene i Norge. Oppgaven er også å sørge for at vi har et samferdselstilbud i lufta som er så kostnadseffektivt som mulig gjennom blant annet å holde avgiftene knyttet til luftfart så lave som mulig. Lave avgifter er viktig for konkurransen om nye flyruter.

Når konsernsjefen i Avinor varsler at det skal spares, riktignok først og fremst gjennom effektivisering i organisasjonen, er det ikke til å komme unna at det også blir diskusjon om lufthavnstrukturen i Norge.

Da dukker spesielt to områder opp over bordkanten, nemlig Lofoten og Helgeland. I Nordland er det mange og små flyplasser med lave trafikktall. At det har lagt an til forandringer av strukturen er ikke noe nytt budskap fra Avinor. Det nye er at det trolig kommer til å skje raskere enn først antatt fordi det skal spares.

- Nedleggelser av flyplasser i Nordland har vi holdt på med over lang tid. Dette er ikke noe nytt og det dreier seg om å redusere antall lufthavner på Helgeland, hvor vi ønsker å gjøre lufthavnene i Mosjøen og Mo i Rana til én lufthavn. Det samme gjelder for Lofoten, hvor vi ønsker å legge ned Leknes og Svolvær lufthavn, og bygge en ny flyplass midt imellom, sier konsernsjefen i Avinor til NRK Nordland.

Det er klar tale det, som garantert er forankret politisk i samferdselsdepartementet og regjering. For det er slik at flyplasser legges ned politisk av nevnte departement anført av samferdselsministeren, regjering og endelig av Stortinget. Avinor kan kun foreslå og anbefale for politikerne hva som er best å gjøre flyfaglig sett fra deres side. Og det er her både departement og Avinor nå går langt i å antyde hvilken medisin som skal anvendes. Noen av de små flyplassene må legges ned. Her er Kjærstad i Mosjøen et naturlig og høyaktuelt objekt for nedlegging. Flyplassen kan ikke utvides, det skal bygges ny E6 gjennom hele Helgeland og storflyplassen på Hauan er på vei fra tegnebordet inn i en planprosess ledet av Avinor som vil ende med det samferdselsministeren har bestilt; Få spaden i jorda.

Vi mener dette er fornuftig samferdselspolitikk. Ikke minst fordi det er satset av Avinor også i Sandnessjøen på Stokka. Om få år har Helgeland en infrastruktur på plass i form av nye veier, der Toventunnelen inngår, og oppdaterte flyplasser som gjør Kjærstad overflødig. I det perspektivet er det verdt å ta med seg det tidligere statsråd og nå First House-konsulent Bjarne Håkon Hanssen påpekte nylig da han holdt foredrag i Mosjøen;

Sentrale beslutningstakere forstår ikke problemet med at det skal ta litt over en time å komme seg til nærmeste flyplass!

Det er klokt sagt og analysert. Storflyplassen på Hauan kommer. Det samme gjør en ny E6. Alt blir kortere i tid for alle på Helgeland, og trolig billigere når vi får større fly som tvinger Widerøe til å konkurrere reelt om passasjerene.

Slik vi ser det er dette en vinn-vinn-situasjon for regionen, også de som bor i Vefsn.

LES OGSÅ: Kan være naturlig å slå sammen flyplasser

LES OGSÅ LESERBREV: En flyplass på Hauan vil ikke komme hele Helgeland til gode, men først og fremst være et Rana-prosjekt

Ønsker du å holde deg oppdatert på det som skjer på Helgeland? Følg Rana Blad på Facebook og få nyheter, sport, kultur og meninger rett i din nyhetsfeed.

At det har lagt an til forandringer av strukturen er ikke noe nytt budskap fra Avinor

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags