I natt ble det avgjort: Det skal bygges ny stor flyplass i Rana

Henrik Johansen er svært fornøyd med nattens votering. Her sammen med Aino Olaisen og Eirik Wulfsberg da innstillingen fra regjeringen ble kjent tidligere i år.

Henrik Johansen er svært fornøyd med nattens votering. Her sammen med Aino Olaisen og Eirik Wulfsberg da innstillingen fra regjeringen ble kjent tidligere i år. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

- Næringslivet vil takke Stortinget. Beslutningen feier all tvil til side. Flyplassen skal bygges.

DEL

Klokken 00.40 natt til tirsdag voterte Stortinget over Nasjonal transportplan. Den ble enstemmig vedtatt og dermed er det klart at det blir ny stor flyplass i Rana med en rullebane som er minst 2.200 meter pluss sikkerhetssoner.

I en pressemelding fra PLU takker de Stortinget for avgjørelsen.

Kl. 00.40 i natt besluttet Stortinget å realisere ny flyplass på Helgeland og med ambisjon om byggestart raskest mulig.

- Næringslivet vil takke Stortinget. Beslutningen feier all tvil til side. Flyplassen skal bygges, sier Henrik Johansen, daglig leder i Polarsirkelen lufthavnutvikling (PLU) som er eid av hjørnesteinsbedrifter i åtte kommuner.

I behandlingen av Nasjonal transportplan stemte 168 av 169 stortingsrepresentanter for å bygge en framtidsrettet flyplass ved Mo i Rana. Både regjeringspartier, samarbeidende partier og nesten hele opposisjonen vil legge til rette for byggestart raskest mulig.

- Vi er svært fornøyd med at en rekke parlamentarikere både fra posisjon og opposisjon er utålmodige etter å komme i gang. De forstår at Helgeland har et potent næringsliv og derfor fortjener et flytilbud på linje med andre regioner. Stor flyplass er det viktigste vektstiltaket på tvers av kommunegrensene i vår region, sier Johansen.

Han takker også næringslivet og kommuner i regionen for en stor innsats som har ført fram til den historiske beslutningen. PLU jobber tett sammen med Rana kommune og Rana Utviklingsselskap om å realisere den første regionale stamflyplassen i Norge på over 40 år.

- Vi ser fram til en effektiv og rask dialog med statlige myndigheter og Avinor om en plan for gjennomføring og finansiering av flyplassen. Stortingets vilje er byggestart raskest mulig. Og raskere enn raskest mulig er det som kjent ikke mulig å komme i gang. Vi arbeider i sammen med Rana kommune ut fra en plan om at spaden skal i jorda i 2018, sier Henrik Johansen i pressemeldingen.

Dette er Stortingets beslutning om ny flyplass på Helgeland:

En samlet transport- og kommunikasjonskomite støtter at det skal bygges en ny og fremtidsrettet flyplass på Hauan utenfor Mo i Rana på Helgeland. Den nye flyplassen er lokalt ønsket, og lokalpolitikere og næringslivet har jobbet målrettet for en realisering av denne.

Komiteens flertall, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig folkeparti og Venstre vil bidra med 1,47 mrd. kroner til prosjektet i siste del av planperioden. De vil samtidig tilrettelegge for oppstart med lokale midler raskest mulig. Flertallet ber videre om effektiv og rask framdrift i dialogen med lokale parter om en gjennomføringsavtale.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet ber om at Samferdselsdepartementet arbeider videre med prosjektet i nært samarbeid med lokale og regionale aktører samt Avinor med sikte på å finne gode løsninger som kan gi en raskest mulig oppstart i løpet av første del av planperioden. De vil arbeide for en økt statlig finansiering av flyplassen.

Arbeiderpartiets medlemmer vil fullfinansiere ny lufthavn med statlige midler.

Kenneth Svendsen: Åpner for spaden i jorda på flyplassen med lokale midler i 2018

– Regjeringen har prioritert et viktig flyplassprosjekt som det er jobbet godt med. Her vil det legges til rette for oppstart raskest mulig

Halvannen milliard på bordet: – En historisk dag for Helgeland 

Artikkeltags