Å laga en helt miljøvennlig og bærekraftig laks, uten bruk av kjemikalier, forurensende stoffer eller genmodifisert produkter, er blitt en vinneroppskrift for Kvarøy fiskeoppdrett. De har i flere år levert laks til butikkonseptet Whole Foods Market, som stiller svært strenge krav til sine leverandører rundt det å ha en bærekraftig produksjon. Selskapet er en av to norske oppdrettsaktøren, som har kommet gjennom dette nåløyet.

Mottakelsen hos denne butikkjeden inspirerte Kvarøy fiskeoppdrett til å lansere en egen merkevare innen salg av laks til forbrukerne, hvor basistanken er å hente ut verdiskaping gjennom bearbeiding i Norge før eksport ut av landet.

Salget har tatt av

Daglig leder Alf-Gøran Knutsen i Kvarøy fiskeoppdrett AS erkjenner at salget av laks under deres merkevare Kvarøy Arctic virkelig har tatt av, siden lanseringen 1. februar i fjor.

– Det har gått over all forventning. Vi har solgt mye mer laks enn vi drømte om. Dette må bare kalles en suksess, sier Knutsen.

At dette skjedde i et år preget av koronapandemi, gjør resultatet enda bedre.

Det å oppnå dette i en stor prisutdeling i USA er en bragd

Alf-Gøran Knutsen, daglig leder

– Vi har fem dyktige ansatte i Kvarøy Arctic som er flinke til å promotere og selge laksen vår.

Knutsen forventer at det de har fått til siden lanseringen har staket ut veien videre for driften.

Nevnes med Nike og IBM

Nylig mottok selskapet Kvarøy Arctic hederlig anerkjennelse under utdelingen av Fast Company’s World Changing Idea, som er et slags «business-Oscar» i USA for produkter og selskaper som lager og selger produkter som er bra for samfunnet og planeten vi lever på. Arctic Kvarøy mottok sånn hederlig anerkjennelse i den generelle kategorien og kategorien for helse. Det Kvarøy Arctic har oppnådd nevnes i samme åndedrag som heder til produkter fra selskaper som Nike og IBM.

– Det å oppnå dette i en stor prisutdeling i USA er en bragd. Dette henger høyt. Vi er svært glade, sier Knutsen.

Han ser på det som stas å bli nevnt sammen med selskaper alle i verden kjenner til.

Det som gjør at Kvarøy Arctic oppnår høy anerkjennelse er måten de tar vare på miljøet og er opptatt av dyrevelferden.

Laks til nye forbrukere

I forbindelse med utdelingen har dem bak lagt merke til at Kvarøy Arctic har laget en laksepølse, som gjør at de får nye grupper til å spise laks.

– Det er kjekt å se på mottakelsen av våre bearbeida lakseprodukter. Både pølsa og hamburgeren av laks går unna, sier Knutsen.

Han forteller at dette produseres i Arendal.

– Vi benytter avskjær fra filetproduksjonen til å lage disse produktene. Dermed nytter vi ut råvaren maksimalt. Våre porsjonspakker av laks ordnes i Bodø, før det sendes til forbrukerne i USA, sier Knutsen.

Han erkjenner at under koronapandemien har det å jobbe med frakt av ferske varer vært en logistikkutfordring.

– Det ville vært perfekt med direkte flyfrakt eksport fra Bodø og over Atlanteren, sier han.

Kvarøy Arctic

Merkevarenavnet til Kvarøy Fiskeprodukter sine produkter lansert i USA 1. februar 2020.

Datterselskapet i USA heter Kvarøy Salmon USA Inc.

De bearbeida produktene lages i hovedsak av Salten Salmon i Bodø og Ferdigmat AS i Arendal. Målet er å øke verdiskapningen av laksen i Norge før eksport.