Vi har alle sett Eiffeltårnet på Google, når er det vår tur å vise Helgeland til resten av verden

Rik på natur: Helgeland kan lett beskrives som «Norge i miniatyr», da vi kan oppleve et mangfold av natur og opplevelser som få andre plasser i landet, skriver Håkon WIlliam Skog Erlandsen. Foto: Klaus Solbakken

Rik på natur: Helgeland kan lett beskrives som «Norge i miniatyr», da vi kan oppleve et mangfold av natur og opplevelser som få andre plasser i landet, skriver Håkon WIlliam Skog Erlandsen. Foto: Klaus Solbakken

Artikkelen er over 1 år gammel

Håkon William Skog Erlandsen elsker Helgeland og vil at alle skal se vår vakre region. Det skriver han om i Helgetanker.

DEL

HelgetankerVi fikk en beskjeden start på finværet på Helgeland i sommer. Lenge saumfarte finværsmosjonister og frosne nordlendinger internett etter billige og mer solfylte reisealternativ, som alternativ til å holde fortet under de mørke skyene som lenge lå som et lokk over «heimhusan». Mange grep sjansen og startet ferien i 40 grader på en solseng med noe kaldt å drikke på. Men det virker som at det eminente «lyset» har gått opp for flertallet.

Det må vel være en grunn for at man kjører i lange bobilkøer langs veiene på Helgeland? Svaret ligger nok i majoriteten av det vi selv har lagt ut på sosiale medier i det siste. Ikke mange timer etter at tåken lettet, florerte det bilder av kystlinjer, fjelltopper, fjellvann, turstier og solnedganger. Grunnen til at vi nølte med å flykte sydligere destinasjoner, var for at vi skulle utforske vår egen bakgård.

Helgeland kan lett beskrives som «Norge i miniatyr», da vi kan oppleve et mangfold av natur og opplevelser som få andre plasser i landet. Vi har alt fra isbré til sandstrender og skarpe kystfjell og stor områder med viddelandskap.

Reiselivsnæringen i Norge opplever stor vekst, og ruster seg til enda større pågang i årene som kommer. Nord-Norge er intet unntak, snarere tvert imot. Lofoten har i mange år vært kjent som forsidepike når Norge vises ut mot resten av verden, og kjenner nå på trykket av det. Kapasiteten til å bære turiststrømmene som hver sommer besøker Lofoten er ved randen, og infrastrukturer rår nesten ikke mer. Da er det viktig at Nordland og Helgeland ruster seg opp til å kunne matche ringvirkningene av å ha en slik reiselivs-hub i landsdelen. Noe som man også gjør.

Om Norge tar sin del av kaken kan det bety opp til 35-40 milliarder kroner i tillegg til iskrem-budsjettet til tyskerne

Lovund Hotell har investert stort med utbygging og oppussing av hotellet, slik at folk har husrom og god mat når de besøker. Selv om vi klager på at bobilturistene ikke legger igjen de store summene når de sinker oss langs E6, kan vi være sikre på at «adventure turister» gjør det. Turister som oppsøker en plass for å oppleve og være i aktivitet er spådd til å stå for halvparten av omsetningen i det globale reiseliv neste år.

Om Norge tar sin del av kaken kan det bety opp til 35-40 milliarder kroner i tillegg til iskrem-budsjettet til tyskerne. Det er snakk om store summer, og her kan man ikke tenke at verdiene bare kommer de i sør til gode, for vi må atter en gang høre etter Rolf Jakobsen: «Det er langt dette landet. Det meste er nord.» Med økningene vi nå forventer er det gøy å skryte av Mosjøen som gjør en fantastisk jobb med å tilgjengelig gjøre Øyfjellet. For store, små, de aller sprekeste, og de med stort potensiale, legger til rette og har om kort tid sherpatrapp, via ferrata (jernvei) og zip-line for de mest ekstreme.

Utviklingen i verden tar raske endringer, og markedsføring har blitt en vanskelig næring å definere. At Helgeland får sin del av strømmen som kommer, er viktig. Hvordan kan vi vise resten av verden vår fine bakgård? Få personer besøker Helgeland for å dra på shopping, da er det nok bedre anlegg i New York. Og reisen dit koster nok bare en brøkdel av hva det koster å lande på MQN, MJF, BNN eller SSJ. De kommer for å oppleve natur, kultur og mennesker. Noe vi har mye av.

Dette er vi flinke til å vise på ulike medium. Fortsett med det, da spiller vi ballen fremover

Selv om noen banner og vrir seg over at det bare er mat, trening og fjelltopper på facebook om dagen, er det en bra ting. Helgelendinger bruker hyppig disse nye distribusjonskanalene, og sender rask og effektivt bilder av hygge, vær og smil fra øre til øre, til resten av verden. Når en tenker på til at 1 milliard mennesker vil få tilgang til mobil eller PC i løpet av 2018, gjør vi en god jobb. Det er blitt trendy med bilferie i Norge igjen og folk jakter sine egne opplevelser og utfordringer med familie og venner nå i Norge, og ikke bare Mallorca eller Gran Canaria.

Dette er vi flinke til å vise på ulike medium. Fortsett med det, da spiller vi ballen fremover. Fortsett å leke i egen bakgård, knips bilder av fjord, fjell, mennesker og kultur , og spre det på det store internett. Vi har alle sett Eiffeltårnet på Google, når er det vår tur å vise Helgeland til resten av verden. Fortsatt god sommer!

Helgetanker

Håkon William Skog Erlandsen

Daglig leder H.S. Erlandsen AS

Artikkeltags