Bare i Nordland så 2088 selskap dagens lys i 2018. Det er det høyeste antallet nyetableringer i fylket vårt noensinne

Ny fabrikk: Sånn kan den ferdige batterifabrikken til Freyr bli seende ut. Fabriken trenger et areal å 700 dekar. Tegning: Norconsult

Ny fabrikk: Sånn kan den ferdige batterifabrikken til Freyr bli seende ut. Fabriken trenger et areal å 700 dekar. Tegning: Norconsult

Av
DEL

HelgetankerNorge har blitt et gründerland. Nordland opplevde i 2018 rekord i antallet nyetableringer. Hurra! Men har vi en kultur for vekst? Vi må løfte blikket og tenke internasjonale muligheter!

I Norge startes det nå 62 000 selskap hvert år. Bare i Nordland så 2088 selskap dagens lys i 2018. Det er det høyeste antallet nyetableringer i fylket vårt noensinne.

De aller fleste norske selskap er små. Ifølge Statistisk sentralbyrå har ni av ti norske selskap færre enn ti ansatte. Har det noe å si?

I 2060 forventes utgiftene i statsbudsjettet å være 150 milliarder kroner høyere enn inntektene. En viktig årsak til dette er endret inntekstgrunnlag fra oljeindustrien, og en økning i antall eldre. Vår samfunnsmodell trenger bedrifter som lykkes i global konkurranse – som skaper mange arbeidsplasser og bidrar med skatte- og eksportinntekter. Vi trenger de store selskapene, de store lokomotivene. Så Norge har hastverk, men har bedriftene, investorene og samfunnet en følelse av det samme?

Motivasjon

Hva motiverer gründeren som er lei av å jobbe 60-timersuker til å videreutvikle selskapet sitt? Eller bedriftslederen til å jobbe for å ansette 100 til hvis 50 allerede er nok for bunnlinjen?

Vi trenger flere selskap som både vil og faktisk kan vokse, og bidra til omstillingen i Norge.

Kunder, kapital, kompetanse og kultur er kritisk for at et selskap skal kunne vokse. Vi trenger flere nasjonale og internasjonale investorer og offentlige aktører som inngår samarbeid, tar risiko og deler kunnskap, i tillegg til gode rammebetingelser. Men vi må også gi bedriftslederne gode insentiver for å ville vokse.

Vi har selskap som tør å satse stort i Nordland. Et eksempel er Nordlaks i Vesterålen, som har ambisiøse planer for videre vekst gjennom sin milliardinvestering i havfarmprosjektet. Men fremover trenger vi også selskap som satser stort innen områder vi ikke kjenner godt fra før. I Salten satser Dips og PowerOffice på digitale tjenester innen helse- og regnskapstjenester. Virkelig spenstig er Freyrs planer om ny batterifabrikk på Mo. Dersom deres investeringer på 35 milliarder kroner gjennomføres blir det tidenes største investering på fastlands-Norge.

Er kommersialisering og salg skjellsord?

Kommersialisering og salg er positive ord i resten av verden. Hva med hos oss? Vi i Innovasjon Norge ser mange gründere som fokuserer veldig på produktet sitt, og som med hell kunne lagt mer energi i å forstå hvor kundens sko faktisk trykker. Produkter og tjenester blir oftest best når de utvikles i samarbeid mellom leverandør og kunde. Vi i Innovasjon Norge bidrar gjerne med både kompetanse og finansiering i slike utviklingsprosjekt, enten kunden er privat eller offentlig.

Verden er min lekegrind

Verden blir stadig mer internasjonal og digitalisert. En kjøper kan lett sjekke hva som tilbys over store deler av verden. Samtidig kan også leverandører finne sine kunder over hele verden. For en økende andel av næringslivet blir derfor nisjeproduksjon stadig viktigere. Men jo mer spesialisert vi blir desto mindre sannsynlig er det at hjemmemarkedet er stort nok. Et eksempel på det er Heidi Vold Lorentzen, gründer av Heidis Sjokoladefabrikk på Dønna. Hun lager sjokolade for veganere, en stadig økende befolkningsgruppe sørover i Europa.

Jeg har bodd mange år i Sydney. Her ser folk seg som verdensborgere. «The world is my oyster» er et uttrykk for dette. Min opplevelse er at vi i Norge ser verden kun ut fra vårt eget tettsted. Vi må løfte blikket. Vi må stå sammen for vekst for Norge. For landet vårt er som en middels stor by i verden.

Tanke før handling

På oppdrag fra Innovasjon Norge har Menon Economics undersøkt om det er sammenheng mellom bedriftsledere som har et konkret mål om økonomisk vekst og de bedriftene som faktisk vokser. Det er det.

Vi må alle bidra til at det å skape en vellykket bedrift anerkjennes som en viktig verdi i samfunnet vårt. Vi må heie på de som satser. Det haster med å skape fremtidens arbeidsplasser.

Kultur handler om holdninger og verdier. Kultur sitter i hodene og hjertene våre. Vi trenger en endring som må starte allerede i skolen. Norge har lykkes med å bli et gründerland. Nå må vi gjenta suksessen ved også å bli et land der vekst er et mål. Der det offentlige, investorer og hele samfunnet bidrar til å utvikle talentene og de bedriftene som vil og kan vokse. Der hele verden er vår lekegrind.

Monica Ahyee, direktør i Innovasjon Norge Nordland

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags