Varsler kroken på døra for disse

OSLO  20150413.
Illustrasjon, røyking av e-sigarett. 
Med tanke på oppdatering av røykeloven har Folkehelseinstituttet samlet tilgjenglig informasjon for å finne ut hvor farlig e-sigaretter egentlig er.
NB ! Modellklarert
Foto: Berit Roald / NTB scanpix

OSLO 20150413. Illustrasjon, røyking av e-sigarett. Med tanke på oppdatering av røykeloven har Folkehelseinstituttet samlet tilgjenglig informasjon for å finne ut hvor farlig e-sigaretter egentlig er. NB ! Modellklarert Foto: Berit Roald / NTB scanpix Foto:

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Helsedirektoratet har varslet leverandørene av e-sigaretter om at alle bilder og positiv omtale av produktene må fjernes fra nettsidene.

DEL

- Det er kroken på døra for e-sigarettene, mener leverandørene.

– E-sigaretter er et tobakkssurrogat og er derfor omfattet av reklameforbudet, påpeker avdelingsdirektør Hilde Skyvulstad i Helsedirektoratet overfor VG.

Skyvulstad sier loven definerer reklame som massekommunikasjon som sikter mot å fremme salg. Dermed bryter leverandørenes nettsider loven dersom de blant annet inneholder bilder av produkter, varemerker eller situasjonsbilder. Uansett om produktene inneholder nikotin eller ikke, skal dessuten produktbeskrivelsen være nøytral, sier hun.

– Det vil skade oss ganske kraftig som bedrift. I verste fall må vi legge ned, sier Espen Jansen som er leder for nettbutikken Dampshop.

– Vi selger kun nikotinfrie varer ettersom det er det som er lovlig, og de fleste produktene ser ikke ut som sigaretter engang, sier han.

Artikkeltags