Gå til sidens hovedinnhold

Hurtigruten med storstilt satsing på hybrid

Hurtigruten Norge oppgraderer alle skipene med satsing på batteri og biodrivstoff.

Hurtigruten Norge oppgraderer alle skipene i rutetrafikken mellom Bergen og Kirkenes, og kutter CO2-utslippene med minst 25 prosent. Samtidig blir NOx-utslippene redusert med 80 prosent. Den betydelige oppgraderingen inkluderer blant annet hybriddrift med store batteripakker, langt mer effektive motorer og en storstilt satsing på biodrivstoff, skriver Hurtigruten Norge i en pressemelding.

- Vi starter nå den største oppgraderingen i Hurtigruten-konsernets historie. Vi kombinerer de beste tekniske løsningene som er tilgjengelige for våre skip og kutter CO2-utslippene langs norskekysten med minst en fjerdedel, samtidig som at vi kan seile sikkert. Og kanskje enda viktigere, vi legger grunnlaget for å ta i bruk nye og enda mer effektive miljøløsninger i takt med at de utvikles, sier administrerende direktør Hedda Felin i Hurtigruten Norge.

Hurtigruten Norge har inngått avtale med Kongsberg Maritime for tre av kystruteskipene, som skal bygges om til hybridskip med nye lavutslippsmotorer og store batteripakker. Myklebust verft på Sunnmøre har fått oppdraget for ombyggingen av det første skipet med mulighet for å få også de to neste.

Det er MS Richard With, MS Nordlys og MS Kong Harald som skal gjennom den største oppgraderingen slik at de blir hybridskip.

– Dette er et av de største oppdragene hittil i Europa når det gjelder miljøoppgradering. Det er spesielt hyggelig å få jobbe med skip som så mange har et nært forhold til. Hurtigruten Norge tar bærekraftige valg for ombyggingen av sine eksisterende skip, sier Egil Haugsdal, administrerende direktør i Kongsberg Maritime.

Kommentarer til denne saken