Gå til sidens hovedinnhold

Hver uke gikk seks trailere fra Polen til Natres fabrikk. Nå er de erstattet med tog: – Vi opplever også økt lønnsomhet

Inntil nylig gikk det seks trailerlass i uka mellom Polen og Natres fabrikk på Hemnesberget. Nå går frakten med tog.

For abonnenter

Glassene i Natres vinduer produseres i Tczew i Polen. Transporten har gått med trailer, totalt seks trailerlass i uka mellom Polen og Hemnesberget.

I 2020 tok produksjonsdirektør Jan Marius Reppe initiativ til å endre praksis, da han mente at det måtte finnes både en mer effektiv og mer miljøvennlig måte å frakte glasset på. Han startet dialog for å få glassene fraktet med toget.

Behagelig hverdag

Etter at testlassene gikk som smurt, bestemte Natre seg for å inngå en logistikkavtale. Ifølge en pressemelding fra Natre vil den gi en betydelig miljøgevinst, kostnadsbesparelser, økt sikkerhet på veiene og en helt ny hverdag for folkene ved fabrikken.

– Utenlandske sjåfører på nordnorske vinterveier, tidvis stengte fjelloverganger og andre uforutsette hendelser i trafikken resulterte i at leveransetidspunktet ble usikkert, sier lagleder på fabrikken, Thomas Lie.

Ved at glasset nå fraktes med tog, får Lie og teamet en mer behagelig hverdag med mindre overtid og bedre muligheter for å planlegge.

– Et tog går som regel når det skal, så med Bring vet vi når glasset ankommer og vi får gode oppdateringer underveis slik at det blir mindre manuell planlegging. Vi kan også be om at leveransene utsettes hvis vi trenger det, da blir det stående på terminal i Mosjøen eller Mo i Rana til vi er klare, sier Lie.

Glassene blir pakket i produksjonsrekkefølgen i Polen. Derfra fraktes de med ferge til Halmstad i Sverige hvor togreisen starter og endre opp i Mo i Rana eller Mosjøen. Derfra er det en trailer som tar siste etappe til Hemnesberget.

– Med den nye leveransemetoden opplever vi også økt lønnsomhet, bedre kapasitetsutnyttelse og forbedret arbeidsvilkår både for de som jobber på fabrikken og sjåførene, sier fabrikksjef Hans-Petter Skjæran.

Elektriske trekkvogner

Natre har allerede kunnet dokumentere tre prosent kostnadsbesparelse med å gå over fra vei til bane. Lie påpeker også at det ikke lenger går tomme trailere fra Hemnesberget.

– Nå sender vi vinduene våre med trailerne som kommer hit med glass. Det gir enda lavere CO₂-utslipp, sier han.

I pressemeldingen forteller forretningsutvikler David Stawczyk i Bring at med å gå fra vei til bane reduseres antall trailere, i tillegg til en miljøsparing reduserer det også sjansen for ulykker.

– På sikt ser vi også for oss at vi kan bruke elektriske trekkvogner i begge ender av toget, noe som vil kunne gjøre forsyningskjeden tilnærmet utslippsfri. Vi begynner testingen av disse vognene i andre kvartal neste år. Situasjonen med sjåførmangel og høye avgifter på drivstoff gjør ikke framtidsbildet lysere, så vi mener at de som kan, bør teste ut i hvert fall deler av sin logistikk med tog, sier Stawczyk.

Kommentarer til denne saken