Jernia-sjef: – Vi har mishandlet kundene i altfor mange år

BEDRE KUNDESERVICE: Jernia-sjef Espen Karlsen mener norske butikker kan takke seg selv for at de går konkurs, da de ikke ansetter nok kompetent personale.

BEDRE KUNDESERVICE: Jernia-sjef Espen Karlsen mener norske butikker kan takke seg selv for at de går konkurs, da de ikke ansetter nok kompetent personale. Foto:

Av

Mener dårlig kundeservice er grunnen til at flere butikker må legge ned.

DEL

Mange skylder på veksten i netthandel som hovedårsaken til at mange fysiske butikker må legges ned, det melder DN. Det mener administrerende direktør i Jernia Espen Karlsen er feil.

– Vi er selv skyld i våre problemer. Detaljhandelen har i altfor mange år kunnet tjene godt med penger uten å yte service. Vi har mishandlet kundene i altfor mange år, og det betaler vi regningen for nå, sier han til DN.

Lytte til hva kundene sier

Karlsen mener at man må lytte til hva kundene sier om hvorfor de heller velger å shoppe på nett.

– Det er å spore av debatten når handelsstanden sier årsaken til konkurser og nedleggelser er netthandel og endrede kjøpsvaner, sier han til avisa.

Jernia-sjefen mener det er slående hvor dårlige servicen er i detaljhandelen.

– Med få unntak er det ingen som bryr seg om deg som kunde. Varehandelen har forsømt seg grovt i altfor mange år. Vi har kun oss selv å takke. Vi kan ikke leve av å mishandle kundene slik, sier Karlsen til DN.

– Viktig å ha gode ansatte

Harald J. Andersen er direktør for handel i hovedorganisasjonen Virke, og han er langt på vei enig med Karlsen.

– I de fysiske butikkene blir det viktigere enn noen gang å ha ansatte som er gode rådgivere og som kan bidra til å skape en god opplevelse, det har det vært tatt altfor lett på i detaljhandelen, sier Andersen til DN.

Direktøren mener hele virksomheten må baseres på å skape begeistring og lyst til å komme til butikken.

Artikkeltags