Trekker Norge frem som den store skuffelsen

SVAK: H&Ms norske virksomhet leverte skuffende tall.

SVAK: H&Ms norske virksomhet leverte skuffende tall.

Av

Hennes og Mauritz-sjefen skuffet over Norge.

DEL

(NA24): Hennes & Mauritz' norske virksomhet trekkes frem, sammen med USA, som den store skuffelsen i klesgigantens rapport for fjerde kvartal 2018.

- I flere markedet var totalveksten drevet av både fysiske butikker og online. Det inkluderer Kina, India og Russland. Samtidig er andre markeder, som USA og Norge, mer utfordrende, uttaler Karl-Johan Persson i en melding.

Verst av de store

Av H&Ms store markedet, er Norge ned fire prosent i lokal valuta, altså norske kroner. USA, det andre landet som trekkes frem av selskapet i negativ forstand, var ned to prosent i lokal valuta.

Ingen andre store markeder er like mye ned i kvartalet som Norge.

Heller ikke for helåret var salgsutviklingen til kleskjempen spesielt mye å skryte av. Salget var ned én prosent i norske kroner, selv om valutasvingninger gjør at den norske virksomheten er svakt i pluss i svenske kroner.

Omsetning for H&M i Norge var 1,2 milliarder svenske kroner i fjerde kvartal og 5,0 milliarder for helåret.

Butikkdød

I rapporten fremgår det ikke hva som gjør den norske markedet utfordrende, selv om klesmarkedet i Norge generelt har slitt den siste tiden med flere konkurser og nedleggelser.

Blant annet gikk kjeden PM konkurs i fjor og senest onsdag ble Days like This, en kjede i Varner-konsernet, lagt ned. Varner har også kjeder som Dressmann, Cubus og Carlings.

Til Nettavisen medgir H&M at den globale moteindustrien går nå gjennom store endringer, og fjorårets resulat var delvis preget av nedgang i trafikken generelt.

- Vi vet imidlertid at vi fortsetter å ta markedsandeler og har levert bedre enn markedet i 2018 i Norge, samme som vi gjorde i 2017. Dette er vi veldig fornøyd med, skriver Kristin Fjeld i H&M Norge til Nettavisen.

Hun viser til at klesgiganten har lansert flere multikanaltjenester, som Click-and-Collect.

- Vi bygger et globalt selskap med fleksibiliteten til å respondere på den konstante utviklingen vi ser og opplever sterke signaler på at vi er på rett vei, skriver hun.

Artikkeltags