Vi snakker rett og slett om at du er forledet av at politikere og offentlige myndigheter har gått rett på hybridbløffen

Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Journalist Viktor Leeds Høgseth skriver om hybridbiler i dagens Ke de går?.

DEL

Ke de går?Du trodde du hadde gjort det rette. Du trodde du hadde spart miljøet for utslipp og deg selv for en masse penger. Du trodde du var grønn, vel på en måte var du det, men ikke slik du ønsket det.

Og det er slett ikke din feil. Vi snakker rett og slett om at du er forledet av at politikere og offentlige myndigheter har gått rett på hybridbløffen.

Bak denne bløffen er det ikke smågutter som råder. Den er nemlig skapt av bilprodusenter verden over og myndigheter lar seg gjerne lure av folk med flotte ord, og ikke minst, mye dragkraft.

Når batteriet er brukt opp så bruker hybriden mer drivstoff enn din egen diesel eller bensinbil

Ladbar hybrid, eller plug in, som det også kalles oversvømmer bilmarkedet. De blir billigere i innkjøp enn biler som bare drives av fossilt brensel, og for at dette skal skje så må det ligge beviser for at de slipper ut mindre avgasser.

Når de tester dette settes biler opp på en bane og så kjører de en viss avstand. På en hybrid, som har både batteri og fossilt drivstoff så starter bilen på batteri og da slipper den ikke ut noe. Men når batteriet er brukt opp så bruker hybriden mer drivstoff enn din egen diesel eller bensinbil. Hybriden må da drasse rundt på et svintungt batteri samtidig som en mye av det fossile drivstoffet brukes til å lade opp den nevnte batteripakken.

Men for myndighetene så er det altså den samme tilmålte lengden som er viktig, uansett drivstoff, og da kommer hybriden ut som en miljøvinner. Derfor får den lavere avgifter og anses som et grønt alternativ.

Det de ikke tenker på er det som skjer i hverdagene der ledningen ikke er lang nok for å plugge inn bilen hele tiden. Nylig kjørte noen kollegaer og jeg en hybrid til Narvik og testet den skikkelig. Vi fant ut at dette ikke var noe å satse på i det hele tatt.

Det vi sparte på at det var et stort batteri i bilen forsvant fort i det øyeblikket strømmen var brukt opp. Vi kunne ikke engang si at vinninga gikk opp i spinninga da bilen formelig slukte drivstoff for å forsyne batteriet, som ble tomt før vi kunne si brenselscelle. Hybrider viser kanskje veien for hvor vi skal bevege oss i framtiden, men vi er for tidlig ute.

Om fem år kanskje bilprodusentene gidder å slippe teknologien de mest sannsynligvis sitter på allerede, men å gjøre det nå vil være å skrape alle de bilene som er levert til markedene. De vil da nemlig ikke være verdt en krone.

Hvis du bare kjører til og fra butikken og lader to-tre ganger i døgnet så kan du nok ha nytte av en hybrid, men å si at dette er miljøvennlig er bare tullprat. Det du da heller skal velge er en elbil.

For å kjøpe en SUV eller en annenbil med hybridteknolgi, som med batteri og fossilt drivstoff har 200 hestekrefter, er ikke miljøvennlig. Det er bare for at det skal se ut som du er det. Du har da blitt en av mange som har gått på den store hybridbløffen, men du kan jo bare skylde på myndighetene...

Viktor Leeds Høgseth

Journalist og frontredigerer i Rana Blad.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags