Det er utrolig nok mange som setter egne og andres liv i fare både på gode og dårlige veier

Bildet er fra åpningen av den nye parsellen Tjæraskardet- Eiterå på E6 i Dunderlandsdalen.

Bildet er fra åpningen av den nye parsellen Tjæraskardet- Eiterå på E6 i Dunderlandsdalen. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

.

DEL

KE DE GÅR?Etter en hæhrlig innsats ble to nye strekninger på E6 åpnet forrige uke.

Jeg ble «helgelending» for ti år siden og det minnet meg raskt om ferieturene gjennom fylket hvor elendig veiene på Helgeland var og er. Ikke bare her, forresten, men E6-delen av Helgeland har pekt seg ut i en årrekke som blant de dårligste og mest ulykkesutsatte.

Jeg har selv nesten blitt påkjørt over en bakketopp i Dunderlandsdalen. Jeg er slett ikke den eneste som har sluppet med skrekken, og dessverre altfor mange som ikke har sluppet unna med bare skrekken.

Etter åpningen av den 7,3 kilometer lange strekningen mellom Tjæraskardet og Eiterå kunne vi lese i vår avis at Lars Aage Andersson som har bodd i Dunderlandsdalen i 50 år opplyste om tre dødsulykker bare på disse få kilometerne.

Han og mange andre, jeg vil tro de aller fleste, er glade for at veien nå er skikkelig. Vi kan også glede oss over at det blir enda mer ny vei gjennom hele E6 på Helgeland.

Altfor lenge har myndigheter med ulike politiske ståsteder valgt å prioritere «sideveier» og ny prosjekter til steder det knapt er folk, i stedet for å ha skikkelige europaveier. Det er europaveiene som er hovedpulsårene i det norske veinettet, og disse må ha skikkelig standard. Det er mye viktigere enn tunneler eller bru til øyer knapt uten folk.

Det gjør meg like vondt i de innerste organer hver gang jeg leser eller hører om at undervannstunnelen mellom Bjarkøya og Grytøya utenfor Harstad er i bygging. Det er to øyer med mindre enn tusen innbyggere til sammen. Det kaller jeg sløsing med samfunnets midler. Bosetter man seg på en øy knapt uten folk, må man tåle at ferga er framkomstmiddelet.

Det gjør meg like vondt i de innerste organer hver gang jeg leser eller hører om at undervannstunnelen mellom Bjarkøya og Grytøya

I alle andre land jeg har kjørt, er hovedveiene eksemplariske. Folk får heller tåle at sideveiene ikke har like god standard.

Den nye delen av E6 på Helgeland vil ha mange kilometer med 90-sone. Heldigvis ble det første vedtaket om 80-sone omgjort.

Jeg har ikke kjørt de nye strekningene ennå, men ser jo både bilder og video at det er sikre veier som vil gi god flyt i trafikken. Om noen år kan man kjøre fra Rognan til fylkesgrensen uten å gire og bremse to-tre ganger i minuttet. Vel å merke om nordsiden av Saltfjellet blir bedre. Jeg har lagt merke til at det er begynt å skje ting der også...

Og så vet vi at det også blir ny vei nord for Fauske, også det svært etterlengtet og med gedigent behov. Snart vil store deler av E6 i vårt langstrakte fylke være en hovedferdselsåre grunn til å være stolt av.

Det er likevel verdt å minne om det regionveisjef Torbjørn Naimak sa på åpningen i forrige uke. 90-sone betyr ikke 130 km/t.

Men aller viktigste er at man holder seg på rett side av veien, der er det utrolig nok mange som setter egne og andres liv i fare både på gode og dårlige veier.

Gøran O. Pedersen

Journalist og frontredigerer i Rana Blad.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags