Koronaviruset treffer også kulturbransjen som en gigantisk knyttneve. Det er alvorlig

DEL

MeningerKoronaviruset treffer også kulturbransjen som en gigantisk knyttneve. Det er alvorlig. Men kreative næringer har en tendens til å finne nye veier. 2020 blir året da kulturen og live-segmentet for alvor digitaliseres, og hver takt og tone får sin algoritme. En ny digital revolusjon fødes i kjølvannet av koronakatastofen, for kulturen - og en rekke andre bransjer. Forhåpentligvis vil det gi vekst og muligheter og styrke til gjenreisning.

I tunge tider er kulturen og kulturuttrykkene noe mange av oss tyr til. Som trøst, distraksjon, ren underholdning, innsikt, for fellesskap. Slik er det også nå. Streamingtjenestene har gode dager. Forskanset i våre hjem og i en hverdag der tittelen brått er ”social distancing” er det naturlig at vi ser mer film enn vanlig, hører mer musikk, konsumerer flere lydbøker og leser mer.

Og vi har fått noe nytt, nesten over natten, som er et lyspunkt i alt for den gjengse forbruker: Et stort utvalg av digitale konserter og nettbasert underholdning på direkten.

Vi flokker oss rundt de digitale scenene og ser kultur fra våre hjem på en måte vi ikke har gjort før. Jo, vi har sett film på Netflix og HBO, vi har hørt musikk og sett video på YouTube, Spotify og Tidal og vi underholdes av alt kjente og ukjente legger ut på Instagram, Snapchat, TikTok og gud vet hva vi har av kanaler nå.

Men, at artister kjører ut live-konserter i den grad de nå gjør, og kommer til å gjøre de nærmeste ukene, det er nytt og det vil bety varige endringer i hvordan man tenker formidling og konsumering av kultur og underholdning.

Publikum kan betale etter vilje, og evne. Og mange gjør det! Petter Carlsen som skulle på byscena til Kulturhuset Mo i regi av BråK, men måtte utsette, spilte lørdag inn 50 – 60.000 kroner på å streame sin konsert. Heldigvis, han vil trenge hver mynt i månedene som kommer.

Jeg vil tror dette er bedre butikk enn mange andre ”live” konserter han har hatt,

Kanskje betyr dette at artistene får større grep om seg og sitt. Kanskje betyr dette at kulturopplevelser blir demokratisert og når ut til enda flere – for alder, bosted, økonomi, fysisk og psykisk helse, nettverk og vaner teller når man skal dykke i kulturen. Digitale scener er på mange måter mer tilgjengelig for alle disse gruppene.

Nye løsninger kommer som resultat av krisen. Nye spennende grep blir gjort akkurat nå, i morgen og de neste uker og måneder. Jeg håper selvsagt ikke dette vil være et nådestøt for attraktiviteten og interessen for å oppleve noe live sammen når normalen er tilbake, men det er rimelig klart at korona befester nye forretningsmodeller og tankesett som vil endre kulturen for alltid.

Vi har sett det som trolig er bare konturene siste uke:

Brakkesyke 2020 startet av musiker og journalist og Filip Roshauw har i løpet av få dager nesten 20.000 følgere.

DigitalScenen er en åpen gruppe for Facebook-konserter, forestillinger og foredrag. Her er det i skrivende stund 61.000 medlemmer. Og det finnes og det vil komme flere lignende grupper, sikkert mer genre-spissede, sikkert flere med forretningsmessig utspring. Det vil komme nye og morsomme digitale rom der vi kan samles til sosialt lag og det vil komme digitale opplevelser av en helt annen karakter og omfang enn vi har sett så langt. Emoji-produsentene må bare henge i! For jubel, applaus, latter, skål og flørt og what not skal uttrykkes på beste vis, og de som kan uttrykke dette på beste vis vinner.


Nye selskap med dette som forretningsidé ser dagens lys og flere vil følge.

Overalt ser man nå på hvordan tomme konsertsaler, ulike scener og studio-rom kan bli digitale scener. Mange har gått i bresjen, et lass vil følge etter. Artister vil tenke nytt når de slipper ferskt materiale.

Så vil det vise seg hvor stor betalingsviljen til det digitale publikum er etter hvert som dette blir mer ”hverdagslig” og hva som skjer når elementet ”redd kulturen/artisten” svekkes og verden kommer tilbake til det vi betegner som normalen.

Digitale rom har ingen kapasitetsproblemer, ingen aldersgrenser, de kan rigges enkelt og funksjonelt, de kan gjennomføres teknisk proft og det kan gjøres alskens grep scenisk og teknisk for å appellere til deg og meg.

Petter Carlsen spilte for 500 – 600 mennesker og det er et større publikum enn det han og mange andre mindre og mellomstore kulturutøvere har på de fleste spillesteder.

Hva ville a-ha samlet, Billie Eilish, Post Malone? Eller mer korrekt, vil – det kommer.

Noen velger å VIPPSE litt, noen mer, noen kanskje ingenting fordi de ikke har råd. De får likevel tilgang til den samme opplevelsen og kan bidra på en annen dag kontoen rocker mer. Demokratisk modell, ingen tvil om det.

Og publikummet kan på sekunder bli enormt, også i genrer som ikke er så kommersielle som pop og rock. Jazzpianist Arthur Kay Piene samlet 11.000 til nettkonsert. Over 20.000 har vært innom streamen til Egil Olsen som nå vurderer en hel digital turné.

Nordland Teater annonserte rask etter avlysning av sin Nordlands-turné at de skulle streame Solaris.

Lokalt ser vi dansetreninger bli digitale. Se Nor var tidlig på ballen som leverandør, og leverandørene til kulturen har nå også magre tider og må tenke nytt.

Helsevesen, kommuner og skoler kommer til å styrke seg digitalt, det tvinger seg frem.

Alt kan (forhåpentligvis) ikke erstattes av nettet, men her kan nytt tilføres som viser seg bærekraftig og bra også etter koronasituasjonen har roet seg.

Hverken verden eller kulturen blir det samme etter dette. Vi har sett det før, kriser betyr nye ideer og nye måter å leve og jobbe på. Det vil skje også denne gangen i merkbar skala.

For det er sagt at alle gode ideer kommer i kriser. La oss håpe det, for de vil trengs fremover.

Så er det viktig å si. Uansett hvor kreative og smarte løsninger som rulles ut av artister og har sitt utspring i bransjen: Tiltakspakker vil uansett være nødvendig for å redde kulturen. Nettet kan ikke frelse den alene, og hvor sterk den arenaen er på sikt gjenstår å se. Men spennende, det er det. Og det gjør godt, det er betryggende å følge mennesker som tenker løsninger i ei meget presset og vanskelig tid.

De første lokale digitale konserter og show fra Helgeland er garantert bare klikk unna nå..

Maiken Johansen

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags