Eventyrlig dans

Den onde feen Carabosse har aktivert forbannelsen over prinsesse Aurora. Aurora i hvitt spilt av Larisa Ivanova, Carabosse i svart spilt av Semen Ruban og dronningen i rødt spilt av Natalia Galsanova. Foto: Øyvind Bratt

Den onde feen Carabosse har aktivert forbannelsen over prinsesse Aurora. Aurora i hvitt spilt av Larisa Ivanova, Carabosse i svart spilt av Semen Ruban og dronningen i rødt spilt av Natalia Galsanova. Foto: Øyvind Bratt

Av
Artikkelen er over 7 år gammel

En dans sier mer enn tusen ord.

DEL

Og "Tornerose", dronningen og feene trollbandt publikum.

En velfylt kinosal viste at ranværingene hadde gledet seg til forestillingen "Tornerose" med Det Karelske Statlige Musikkteater og Helgeland Sinfonietta med gjester fra Russland, Sverige, Island og Norge.

Orkesteret på rundt 45 musikere var plassert ganske trangt mellom første rad og scenen, men de fleste hadde satt seg på tredje rad og oppover. Dermed kunne alle nyte både musikk og godt sikt til scenen.

Dramatikken som må ha utspilt da den ene hovedrolleinnehaveren bare noen timer før ble hentet med ambulanse og brukket fot, var ikke til å spore. Igjen sto profesjonelle aktører, og en sal fylt med musestille publikummere.

Skjønnhet

De fleste kjenner historien om Tornerose som sov i hundre år. Denne tolkningen starter med at dronningen møter den onde feen Carabosse. Dronningen spilt av Natalia Galsanova og feen spilt av Semen Ruban, satte standarden for den rundt to timer lange forestillingen med pause.

Etter hvert introduseres også de gode feene. Feene danser i fargeglade kjoler i lette stoffer, som alltid henger noen tidels sekunder etter de lynkjappe og grasiøse bevegelsene. Kulissene er nakne og enkle, og lysbruken likeså - fargene er kanskje det mest ekstravagante. Med den lekende og til tider tunge musikken av Tsjajkovskij er det lett å forstå hvor vi er i fortellingen, til tross for mangel på ord.

Da Tornerose har våknet og forestillingen er over blir det gjentatte stående applauser for danserne og musikerne.

– Vi løftes inn i kunsten, kulturen og skjønnheten, sa ordfører Geir Waage fra scenen etterpå.

Komplett

Janne D. Kristiansen som lever for dansen, satt for en gangs skyld i publikum uten å ha noe med dansen på scenen å gjøre. Etterpå var hun overveldet av det hun hadde sett.

– Nå er jeg veldig fylt. Dette er ballett i verdensklasse, uten tvil, sier hun.

– Teknikken deres er strøken og eksepsjonell. I klassisk ballet er det enten rett eller feil, og her er alt bare helt rett, forklarer hun.

At det er profesjonelle dansere publikum nettopp har fått sett avsløres av flyten, innlevelsen og teknikken.

– Det var bra sagt av ordføreren, vi blir virkelig tatt med inn i en annen verden, sier ranadanseren som selv aldri har sittet så nært inn på både orkester og dansere før.

– Så nært var det, at jeg kunne høre pusten til musikerne. Det ble så utrolig ekte og nært.

Kostymene og de enkle kulissene synes Kristiansen også passet perfekt til fortellingen.

– Kostymene var nydelige. Alt var enkelt og rent. Koreografien var også veldig ren, og til sammen blir det veldig effektfullt. Forestillingen var komplett!

Artikkeltags