Terningkast 5: Havet er ikke for amatører

Bestevenner: Elias og Rosa møter mange utfordringer i Nordland Teaters storsatsning. Foto: Øyvind Bratt

Bestevenner: Elias og Rosa møter mange utfordringer i Nordland Teaters storsatsning. Foto: Øyvind Bratt

Artikkelen er over 7 år gammel

Det er en gjennomproff "Elias" som byr på reinspikka barne-teater fra begynn-else til slutt.

DEL

At Nordland Teater velger å satse så solid på barn at de velger "Elias" til å være årets storsatsning, fortjener en honnør. Det ferske stykket som hadde verdenspremière under Vinterlysfestivalen i går, er også gjennomført lagd for barn. Både manus, karakterer, scenografi og kostymer er fargerike, klare og henførende. Og vi voksne kan leve oss inn gjennom deres øyne.

Store krav

På den vesle plassen Lundvik har de ikke hatt en ekte redningsskøyte siden redningsskøyta Uredd pløyet farvannene. Han var som navnet mer enn antyder ikke redd for noen ting og berget båter i all slags vær. Siden har ingen annen redningsskøyte klart å fylle hans sko, og nå er lille Elias sin tur å prøve. Elias møter verden med et smil og stoler på alle. Han får kjapt gode venner i både fergen Fergie, nordlandsbåten Rosa og fyrtårnet Storeblink, men mange vil ikke at Elias skal lykkes med det han har satt seg fore. Grinete Tråle synes bare Elias er i veien, og skumle Hevert snur på sjømerkene og lurer den vesle båten stygt. Forhåpningene er store til den vesle båten, og ikke minst har Elias enorme krav til seg selv. Når disse begynner å tårne seg opp kan det bli for mye for alle og enhver, men kan Elias fortsatt redde dagen? Og sin beste venn?

På hjul

Alf Knutsen har skrevet et søtt og enkelt manus som gir stort rom for utfoldelse. Det rommet lykkes både regissør Ragnhild Lund og skuespillerne å utnytte. Løsningen med båter på hjul er genial og er virkelig med på å bygge opp under illusjonen som eller skapes av en herlig scenografi, flotte kostymer og ikke minst et solid lysarbeid fra Johan Haugen. Søtt og enkelt er dessverre i nabolaget av naivt, og et par av karakterenes store personlighetsbytter kan nok slå oss voksne som en smule lettvinte, uten at det virker som barna henger seg opp i det. Deres verden er heldigvis mer ukomplisert enn vår, og mine tre konsulenter på tre, fire og seks synes dette funket helt fin-fint.

Nordland Teater varter også opp med litt dukketeater i sceneskiftene. To amorøse måker er like morsomme både for liten og stor.

– Du får meg tel å bi en beire måse. Du e like fin som et jetfly, får omsider Kai frem til Aina etter diverse fadeser i oppsjekkingen. Slikt går rett hjem. Nevnes må også hjelpebåten Kjapp som er helt genialt løst. Hvem skulle tro en radiobil med en gummibåt på kunne bli slik en personlighet?

Velspilt

Det er lagt inn flere sangnummer som er gode, velspilte og heldigvis ikke for lange som de fort kan bli i denne typen oppsetninger. Sissel Brean Hovind leder nok en gang sine musikere solid i land.

Likevel er den aller største grunnen til at "Elias" lykkes den formidable jobben som er gjort av Rebekka Sørensen. Å klare og gjøre skuespillerne til båter uten at det virker tungt, påtatt eller i veien, er et lite mesterstykke. Og honnør skal de selvsagt ha det som bærer rundt på stasen og. Nils Golberg Mulvik er knallskjønn som den snille og godtroende Elias, mens Gudmund Guldjord funker supert som hans kjempeskumle motstykke Hevert. Silje Reinåmo disker opp med den aller beste sangstemmen i rollen som Rosa og Nina Bendiksen tar den helt ut som Fergie. Best med båt er nok likevel Kristian Winther. Han klarer å gjøre imponerende mye ut av sin sure og tverre rolle som Tråle. Samlingspunktet Storeblink er karismatisk og selvfølgelig spilt av Andreas Kolstad.

Jeg var nok ikke den eneste som trodde teateret tok seg vann over hodet, da de påsto de skulle dra båter inn på storscenen. Jeg er heldigvis også den første til å innrømme at jeg tok grådig feil.

Hedda Hiller Koteng

Artikkeltags