Gå til sidens hovedinnhold

Stemningsfull og variert

Artikkelen er over 16 år gammel

RANA: Haukneskoret fylte kirken med sang, og elevene fra Rana musikkskole spilte nesten englene ned i kirken med sitt fløytespill. Hele kirkerommet var tatt i bruk, og konseten ble en både stemingsfull og opplevelsesrik stund.

Haukneskorets konserter byr alltid på overraskelser, og torsdagens konsert var ikke noe unntak. Hele kirkerommet var tatt i bruk og sangen og musikken lød både fra kirkeskipet, galleriet og koret. Konserten varte i over en time, og de 110 publikummerne som hadde møtt opp gikk ikke skuffet heim.

Førjulsstemning

Førjulsstemningen fløt inn over publikum fra starten av. Fløytegruppen fra Rana Musikkskole innledet konserten med variasjoner over "Det hev ei rosa sprunge" spilt i kirkeskipet og opp trappene mot galleriet, der selve melodien tonet ut over publikum.

Hele første, og mest stemningsfulle, del av konserten ble framført fra galleriet. Vi fikk høre to sanger av Bjørn Eidsvåg/Sven J. Michelsen. I sangen "I en natt" var dirigent Rita-Lynn Bjellånes solist. "Ubi sunt gaudia", en julecanon av Hayes, ble sunget kun av korets damestemmer. Det var en fin opplevelse, og vellykket variasjon.

– Det var nydelig, stemingsfullt og det gir meg ro. Når sangen kommer oppe fra galleriet, får vi ro til å høre musikken og samtidig se oss rundt i denne fine kirken. Det var rett og slett godt å høre på, sier Turid Emanuelsen, en av de fornøyde i publikum.

– Jeg tenkte og håpet at ingen skulle klappe, og det gjorde de ikke, heldigvis. Det ville ødelagt den fine stemingen, legger hun tenksomt til. Hun mener videre at i andre halvdel, da konserten ble sunget fra koret, var det helt greit å gi applaus.

Unge fløytister

Fem fløytister fra Rana Musikkskole, som spilte bass-, alt-, C-fløyter og pikkolofløyte, var en vesentlig del av konserten. De spilte, i tillegg til innledningen av konserten, to nummer til, også de vakkert spilt av de unge musikerne.

Solonummeret, " 2. sats fra konsert i C-dur" av Vivaldi, ble nydelig spilt på pikkolofløyte av Sigrid Holmstrand (14).

– Det var viktig at fløytene fikk en god og sentral rolle i konserten. Det er engasjerte ungdommer som vil at konserten skal bli bra, sier dirigent Rita-Lynn Bjellånes, og føyer til at hele konserten er bygget rundt kirken som konsertlokale og musikken fra fløyte, orgel og piano.

– Vi ville skape stemming, og jeg står inne for resultatet, avslutter den svært fornøyde dirigenten.

Allsidighet

Førjulsstemning er også historier som hører julen til. Asbjørn Straumfors leste en liten historie om familieproblemer, oppdragelse og en fars kjærlighet som kunne snu negative hendelser til et positivt resultat på en annen julekonsert.

Allsang er også en tradisjon i førjulskonserter, og publikum sang villig med i de gamle julesangene. Men den magiske stemningen ble litt brutt i andre del av konserten, med litt lettere sanger.

Konserten hadde stor spennvidde, både i å bruke de variasjoner som kirken kan tilby som konsertlokale, og i sanger. Publikum medvirket villig i allsangen, og var med på å gjøre konserten til en positiv opplevelse.

– Deilig er jorden passer veldig godt som avslutning, mener Turid Emanuelsen og Rigmor Nygård Hansen, før de sammen med det øvrige publikumet går ut i førjulsslaps og forberedelser til julen.