Gå til sidens hovedinnhold

Laget sitt eget klesmerke med lokal inspirasjon: – Vi bestemte oss for å tenke utenfor boksen

For abonnenter

Da gutta fra Tjongsfjord skulle lage egen elevbedrift, fant Sander Bang (15), Hans-Einar Urskog (13), Aleksandr Shmidt (14) og Torben Bang (14) ut at de ville gjøre noe ikke mange skoleelever har gjort før dem i elevbedriftbransjen.

– Vi bestemte oss for å tenke utenfor boksen av tradisjonelle elevbedrifter. Vi bestemte oss for å lage et eget klesmerke. Vi ville prøve noe unikt og hadde mange ideer i starten, og tenkte at kanskje det gikk eller kanskje ikke, sier Sander om ideen som nå har blitt en kleskolleksjon og nettside for salg.

Årsprosjekt

Valgfaget Produksjon av tjenester og varer startet ved skolestart i høst. Elevene samarbeider på tvers av klassetrinnene. De har laget en rollefordeling, men de tar i et tak der det trengs i bedriften de har kalt Arctic Clothing. Inspirasjon og ideer henter de lokalt i Tjongsfjord.

– Vi jobber en del hjemmefra og noe sammen på skolen. Vi er bare fire på gruppa og det er positivt at da får mange forskjellige oppgaver. Selv om vi har en som er ansvarlig for produksjon og design, har flere vært med på det. Vi prøver å hjelpe til der det trengs. Vi tilpasser oss behovene, sier Sander.

– Jeg har lært mye om samarbeid og at det ofte er mer arbeid enn man tror. Ofte har vi måtte sitte lenge for å bli ferdig. Det gir en kjempegod følelse, sier Hans-Einar, produksjon- og designansvarlig.

Arctic Clothing

Elevbedrift i Tjongsfjord. Designer og selger sin egen kleskolleksjon.

Består av:

  • Sander Bang (15)
  • Hans-Einar Urskog (13)
  • Aleksandr Shmidt (14)
  • Torben Bang (13)

Egen nettside

Klærne og de andre varene de produserer, selger de gjennom sin egenlagde nettside. Også her har det vært mye jobb.

– Det var vanskeligere enn jeg trodde med nettsida. Selv om den ser bra ut, var det mye bak det som ikke er lett å gjøre. Jeg har lært hvor mye arbeid som faktisk går med. Jeg trodde det skulle være enklere enn det er. Jeg er fornøyd, men det er mye hardt arbeid, sier Sander.

Fra tidlig skissestadiet til i dag, har de også opplevd at det stadig vekk dukker opp uforutsette ting, tross god planlegging. Her ligger kanskje den største lærdommen for gutta som inntil nylig ikke visste hvordan man lager og driver egen bedrift.

Holde hjulene gående

Gutta forteller om gode tilbakemeldinger fra de andre på skolen, lærere og ikke minst fra hjembygda hvor de har hentet mye av inspirasjonen til utseende på klærne.

– Vi fikk god respons i sosiale medier. Det er fordelen med at vi er fra ei lita bygd, ordet sprer seg fort, forteller de.

– Hva er målet med bedriften, bortsett fra å lære noe om å drive bedrift?

– At bedriften kan tjene inn nok til å drive den videre. Vi syns det er artig og er ikke så opptatt av å tjene mye penger, men bare å holde den i gang.

I juni er egentlig planen å avslutte både skoleåret og bedriften, men gutta holder døra åpen for kanskje å fortsette driften.

Kommentarer til denne saken