At folk og fe skal rammes på denne måten er fullstendig uakseptabelt, for med bedre planlegging og forholdsregler burde dette kunne vært unngått

Slik ser veien ved Ranvåga ut mandag.

Slik ser veien ved Ranvåga ut mandag. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Sjefredaktør Marit Ulriksen mener bedre planlegging kunne hindret ei totaloppløsning av Fv 353 i Bjynnvassdalen.

DEL

LEDERAt veien gjennom Bjynnvassdalen er i total oppløsning og praktisk talt ikke framkommelig, bør ikke komme som noen overraskelse på noen. Nå i vårløsninga er veien blitt ødelagt fordi trafikken der er langt høyre enn vanlig, ettersom veien langs Langvatnet er stengt i Stokkvika på grunn av veiarbeid. At veien i Bjynnvassdalen ikke kom til å tåle denne ekstrabelastninga ble adressert for lenge siden, men da lokalbefolkninga i høst tok til ordet for at anleggsarbeidene i Stokkvika burde innstilles i vårløsninga, ble dette avvist.

At veien gjennom Bjynnvassdalen er i total oppløsning og praktisk talt ikke framkommelig, bør ikke komme som noen overraskelse på noen

At Rana kommune, fylkeskommunen og Statens vegvesen er klar over den vanskelige situasjonen befolkninga i Langvassgrenda nå opplever, er ikke engang ei fattig trøst for dem som mer eller mindre er isolerte. Torsdag kom ei pressemelding fra Rana kommune hvor det presiseres at veien i Bjynnvassdalen og i Ravnådalen er ikke bygd for den tungtrafikken som nå går på veien, nemlig fôrbil, melkebil, renovasjonsbil og trafikken knyttet til hytter i Melfjorden.

Dette er ikke noen nyhet, og definitivt noe de som bor i det aktuelle området er mer enn klar over.

Likevel har en ved å la anleggsarbeidene i Stokkvika gå som normalt også i vårløsninga, lagt opp til nettopp å la tungtrafikk gå gjennom Bjynnvassdalen – med det resultat at veien der altså er gått i fullstendig oppløsning.

Og når veien går i oppløsning, byr det på voldsomme problemer og utfordringer for dem som bor i området.

Postbilen og andre kjøretøy kjører seg fast. Skoleskyssen er innstilt. Folk kommer seg ikke på jobb. Ambulanse og brannbil vil ikke komme fram slik forholdene har vært gjennom flere dager. Og melkebilen har ikke en sjans til å komme seg gjennom gjørmehavet, med det resultat at bønder har vært nødt til å tømme ut store mengder melk og dermed taper mange hundre tusen kroner.

Hadde lokalbefolkniga blitt hørt, kunne dette vært unngått

Nå rapporterer bønder at de er i ferd med å gå tom for gå tom for kraftfôr, noe som også vil få stor betydning.

At folk og fe skal rammes på denne måten er fullstendig uakseptabelt, for med bedre planlegging og forholdsregler burde dette kunne vært unngått.

Melkebonde Tor Ivan Johansen i Bordvedaven innerst i Langvassgrenda sier til oss at han er rystet over måten bygdefolket blir behandla på. Det er lett å være enig med ham, også når han påpeker at dersom det skal være folk og næring i utkantene, så må det en bedre infrastruktur til. Og den infrastrukturen som denne våren tilbys på Fv 353 er rett og slett helt horribel dårlig. Det verste er at dette er et varsla veitrøbbel. Hadde de ansvarlige i utgangspunktet valgt å lytte til lokalbefolkninga, som skisserte akkurat det scenarioet vi nå ser, kunne dette vært unngått.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags