Vi har snart kommet ut av tellinga på hvor mange ministre som har vært her med lovnader i kofferten, samtidig som de har spist flyplasskake og satt den symbolske spaden i jorda på Hauan

Statsminister Erna Solber tok et symbolsk spadetak for den nye flyplassen. Her er hun sammen med Henrik Johansen, Anita Sollie og Kai Henriksen.

Statsminister Erna Solber tok et symbolsk spadetak for den nye flyplassen. Her er hun sammen med Henrik Johansen, Anita Sollie og Kai Henriksen. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

LederTo ministre var på Rana-besøk i forrige uke, næringsminister Torbjørn Røe Isaksen og samferdselsminister Jon Georg Dale.

De var her for å åpne henholdsvis datasenter og ny E6, men ikke uventa fikk flyplassen stor oppmerksomhet i samtaler de to regjeringsmedlemmene hadde med næringslivsaktører og lokale politikere. At flyplassen ble diskusjonstema burde ikke overraske. Denne viktige saken har vært på bordet i årevis, og vi har snart kommet ut av tellinga på hvor mange ministre som har vært her med lovnader i kofferten, samtidig som de har spist flyplasskake og satt den symbolske spaden i jorda på Hauan.

Nå er tida for kakespising over, selv om det er aldri så hyggelig å få servert kake og annet i hyggelig, uformelt lag hos den lokale høyrelederen.

Etter E6-åpninga og turen til Mo, inviterer den nyutnevnte samferdselsministeren nå til et møte med aktuelle flyplassparter. Det er vel og bra. Likeså at han vil oppdatere seg på sakskomplekset. Det er å håpe at han har ambisjoner om å gjøre det raskere enn det ser ut til at embetsverket i hans eget departement gjør.

Ett og et halvt år etter at bekreftelsen om enighet om ei ny stor lufthavn på Helgeland kom, foreligger fortsatt ikke avtalen som skal gi grunnlag for den planlagte lokale, private medfinansieringa til flyplassen.

Fra utsida er det faktisk mye som tyder på at ikke finnes byråkratisk vilje til å prioritere og få ei avklaring

I behandlinga av NTP har Stortinget understreket betydninga av en effektiv og rask dialog med lokale parter om en gjennomføringsavtale. Det er selvsagt mange tekniske, juridiske og økonomiske forhold som må avklares for å finne en modell som ikke er anvendt i norsk luftfart tidligere, men det som nå foregår rundt denne avtalen, er etter vår oppfatning så langt fra raskt og effektivt som det er mulig å komme.

Fra utsida er det faktisk mye som tyder på at ikke finnes byråkratisk vilje til å prioritere og få ei avklaring som gjør at det grønne lyset endelig kan gis til Polarsirkelen Lufthavnutvikling slik Stortinget har forutsatt. At det utvises det som kan oppfattes som ei trenering av prosjektet, er faktisk alvorlig. Dessverre er PLU over år godt kjent med at sterke krefter har jobbet iherdig med å spenne bein for flyplassen. At dette åpenbart fortsetter også etter at regjeringa har gitt beskjed om at spaden raskt skal i jorda på Hauan, er betenkelig.

Vi forutsetter at ministeren har større flyplassambisjoner enn det embetsverket har

Storflyplassplanene på Mo er på ingen måte ukjent i departementskontorene, selv om den nye samferdselsministeren ikke er oppdatert på dem. Et godt råd, i tillegg til å bruke litt tid til å sette seg inn planene, er å ta seg tid til å gi en soleklar marsjordre til sine egne byråkrater om å få gjennomføringsavtalen ferdig. Ellers er det god grunn til å spørre om hvem som egentlig bestemmer over viktig samferdselsutvikling her i landet.

Vi forutsetter at ministeren har større flyplassambisjoner enn det embetsverket har.

Marit Ulriksen, sjefredaktør.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags