85 prosent av unge jenter og 30 prosent av gutter opplever kroppspress. Det er alvorlig

Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel
DEL

LESERBREVVi har en lov i Norge som sier at reklame ikke skal rettes mot barn under 18 år. Likevel er det overtydelig at det skjer hver dag. Mye av reklamen spiller på usunne kroppsidealer og syltynne kropper.

Og ungdom lider under det: 85 prosent av unge jenter og 30 prosent av gutter opplever kroppspress, viser en undersøkelse fra Statens institutt for forbruksforskning. Det er alvorlig, fordi kroppspress kan føre til psykiske helseplager.

For å unngå dette, har De Grønne, KrF, SV og Sp i Stortinget foreslått å gjennomgå og styrke markedsføringsloven. Vi vil at den skal presisere at annonsør skal sørge for at reklamen ikke viser et urealistisk eller usunt skjønnhetsideal, blant annet gjennom retusjering, og vi ønsker å hindre at slik reklame rettes mot barn.

Dessverre ble forslaget denne uka avvist av Frp, Høyre og Arbeiderpartiet. Vi mener dette er å ikke ta barn og unge på alvor. De store partiene på Stortinget etterlyser mer forskning, men vi mener at vi allerede vet nok. Det er bare å se rundt seg.

Det er naivt å tro at vi kan finne den ene, store årsaken til at mange barn og unge blir psykisk syke. Men vi vet at de snevre skjønnhetsidealene på plakater og i sosiale medier gjør byer og virkeligheten rundt oss mindre inkluderende. Det er på høy tid å gjøre noe med det.

Une Aina Bastholm

Nasjonal talsperson for De Grønne

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags