Flyplasser er det Staten og Avinor som skal bygge. Hvis det er behov. I Rana er det ikke grunnlag for storflyplass

Leserbrevskribent Arne J. Alte skriver at han hadde trodd at Senterpartiet var et miljøparti, men nå skal de være villige til å få av 3000 mål med skog og myr, som ødelegger for dyrelivet.

Leserbrevskribent Arne J. Alte skriver at han hadde trodd at Senterpartiet var et miljøparti, men nå skal de være villige til å få av 3000 mål med skog og myr, som ødelegger for dyrelivet.

Av
DEL

LeserbrevSer mange kritiserer redaktøren i Rana Blad for at de har bestilt en undersøkelse om pengebruken på 300 millioner kroner fra kommunen til flyplass. Det falt nok mange tungt for brystet at ikke alle ranværinger var enige i den prioriteringen.

Det har vært skrevet side opp og ned om hvor bra det skulle bli med denne flyplassen.

Ingen har stilt spørsmål. Er Rana kommune garantist for ferdigstillelse og hvem skal drifte flyplassen, med en driftskostnad på mellom 70 og 100 millioner i året? Det er sikkert mange som har ønsket et svar på dette, men unnlater å skrive i Rana Blad fordi kommer det andre meninger, så blir man jo hudflettet i kommentarfeltene.

Dette er en undersøkelse som skulle vært foretatt for lenge siden. Hadde dette resultatet kommet fram før, er det muligens flere politikere som hadde blitt litt betenkt. Nå er det slik at flertallet i Rana kommune ikke tar signaler fra befolkningen.

Det har vi tydelig sett i skolesaken der lærere og foreldre ikke har greie på hva som er det beste for elevene. Politikerne er jo valgt av folket og flertallet bestemmer, derfor gjør de som de vil. Muligens kunne det vært lurt å ta litt av signalene fra andre.

Vi får nå se, det er valg om ikke så lenge.

Ordfører Waage har fått klarsignal fra sine meningsfeller til å bruke 300 millioner kroner til flyplass som ingen vet hva vil koste. Det er antydet 3 milliarder, men han risikerer jo ingenting annet en litt kjeft fra folk fordi det skal innskrenkes på hjemmehjelp og sykehjemsplasser.

At andre aktører går inn med tilsvarende beløp er spesielt. Dette fordi Staten har forespeilet penger tidligst i 2024. Her ligger det ingen garanti for at det kommer penger, det er mye i det politiske liv som kan bli forandret. Flyplasser er det Staten og Avinor som skal bygge. Hvis det er behov. I Rana er det ikke grunnlag for storflyplass. Det finnes sammenligninger på det.

Jeg ser at Senterpartiet er blitt så veldig på at det skal bygges flyplass. Har trodd at Senterpartiet var et miljøparti, men nå er de villige til å flå av 3000 mål med skog og myr, og ødelegge for dyreliv.

Miljø er i fokus om dagen. Det skrives og snakkes om at alle må bidra for å stanse den negative utviklingen for klima. Nå har det vært demonstrasjoner av flere tusen ungdommer, ikke bare i Norge. De mener det gjøres altfor lite fra vår generasjon til å stoppe klimaforandringene.

Forandringene kommer ikke med å bruke milliarder på to flyplasser i Nordland. Det er nevnt at bare i Bodø alene kan beløpet på ny flyplass bli 7 milliarder kroner før alt er ferdig. Det er hinsides alt av sunn fornuft å bruke så mye penger på prosjekter som forurenser enda mer, og som ligger så nært som 20 minutters flytid. Det går mot nyere tider innen luftfarten med elfly om noen år. Lange rullebaner er ikke nødvendig. Her vil driftsutgifter bli vesentlig billigere.

Bygg ut Røssvoll til 1200 meter for sikkerhet. Nå er store arealer frigitt fordi Røvassdalveien er forandret. God plass til nytt terminalbygg, brannstasjon og parkeringsplass. I området finnes det en stor hangar som brukes til overnatting av flyverksted/garasje til Avinor. En bygning til verdi på flere 10-talls millioner.

Arne J. Alte

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags