Flere medieoppslag den siste uken har feilaktig skrevet at Nye Veier vil bygge dårligere veier. Dette er ikke riktig

NYE VEIER: Flere medieoppslag den siste uken har feilaktig skrevet at Nye Veier vil bygge dårligere veier. Dette er ikke riktig, skriver Nye Veiers administrerende direktør Ingrid Dahl Hovland i dette leserinnlegget. Foto: Lars Rekaa

NYE VEIER: Flere medieoppslag den siste uken har feilaktig skrevet at Nye Veier vil bygge dårligere veier. Dette er ikke riktig, skriver Nye Veiers administrerende direktør Ingrid Dahl Hovland i dette leserinnlegget. Foto: Lars Rekaa

Artikkelen er over 4 år gammel

Adm. dir. i Nye Veier AS, Ingrid Dahl Hovland, skriver i et leserbrev at hennes konsern er opptatt av å bygge best mulig vei.

DEL

Leserbrev Stortinget har gitt Nye Veier AS i oppdrag å bygge motorvei raskere og mer kostnadseffektivt. Staten må få mer vei igjen for pengene. Dette skal vi oppnå først og fremst ved å bygge lengre og sammenhengende strekninger. Dermed reduseres kostnader til opp- og nedrigging av anlegg og utstyr.

Vi vil også redusere kostnader gjennom økt standardisering av løsninger i prosjektene og økt innovasjon i samarbeid med bransjen gjennom nye kontraktsmodeller. Sammen med en fremoverlent bransje, skal vi være med å videreutvikle vegbyggingen i Norge.

Flere medieoppslag den siste uken har feilaktig skrevet at Nye Veier vil bygge dårligere veier. Dette er ikke riktig. Det er veier med god kvalitet vi skal bygge. Dårlige veier er dyre veier. Nye Veier AS bærer ansvaret for drift og vedlikehold av veistrekningene vi bygger. Det sier seg selv at vi må ha en god standard og holdbarhet på veiene for å sikre gode veier for veibrukerne.

Nye Veier skal bygge 500 km motorvei tilpasset 110 km/t. Dette betyr at veiene må tilfredsstille de strenge kravene til kvalitet og trafikksikkerhet som stilles til motorveier. Innenfor dagens krav er det fornuftig å se på mulighetene for kostnadsreduserende tiltak – for å få råd til å bygge mer vei. Det er selvsagt ikke aktuelt å gå på akkord med trafikksikkerhet og holdbarhet på veien.

Vi vil være tydelig på hva selve motorveiprosjektet skal inneholde, og vil ha en mer restriktiv holdning til tiltak utover selve motorveien, som eksempelvis utstrekning av omlagte lokalveier, overgangsbruer med mer.

Dette for at staten ikke skal bygge mer enn det som strengt tatt er nødvendig i forbindelse med motorvegutbyggingen. Nye Veier vil også sørge for mer standardiserte løsninger innen veibygging for å sikre industrialisering og produktivitetsutvikling i bransjen. Det vil gi reduserte kostnader.

Nye Veier AS er godt i gang etter å ha vært i drift et drøyt halvår. E6 Stange- Moelv med 43 km motorvei skal stå klar minst to år tidligere enn planlagt. I dette prosjektet har Statens Vegvesen allerede lagt inn enklere drenering, enklere frostsikring og belysning, noe vi i NyeVeier skal bygge videre på. Også E18-prosjektene Tvedestrand-Arendal og Rugtvedt-Dørdal er klare for byggestart i 2017, etter rekordraskt arbeid i Nye Veier og behandling i Stortinget.

Vi har utfordret bransje og akademia til å bli med oss å utvikle løsninger som er rimeligere og bedre enn dagens. Det er mulig å bygge motorveier både raskere og billigere – og med høy kvalitet. Det skal vi klare.

Ingrid Dahl Hovland

Adm. dir. Nye Veier AS

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken