Etter at det ble klart at lufthavnen i Røros skulle gå over til Remote Towers, har den operative kapasiteten til lufthavnsjef Gudbrand Rognes blitt frigitt. Dette skal han nå bruke til å bidra med sin allsidige kunnskap inn i mottaksprosjektet for Ny lufthavn Mo i Rana (ENMR), står det å lese i et presseskriv fra Avinor.
Rognes har jobbet i Avinor hele sin yrkesaktive karriere, og startet da det ennå het Luftfartsverket, i 1996. Han har blant annet jobbet som flygeleder, sjefflygeleder og operativ leder AFIS, og har vært lufthavnsjef siden 2015. Sin første lederstilling fikk han i 2001.
– Det lå i kortene at jeg skulle være med inn å bidra i prosjekt, da Røros gikk over til Remote Towers, og jeg er glad for å få jobbe med noe så spennende og interessant som ny lufthavn i Mo i Rana. Det er sjelden det bygges helt nye flyplasser i Avinor, så dette er uten tvil historisk, sier Rognes.
– Jeg ser fram til å jobbe i flere roller og virksomheter, og tror det kan være sunt å gjøre noe nytt. Jeg håper å ha plukket opp mye både i min yrkeskarriere og i mitt sivile liv, som vil være relevant for prosjektet, fortsetter han.
Rognes er tydelig på at de ansatte på Røros lufthavn vil bli ivaretatt på samme måte som i dag.
– Jeg synes vi har dyktige og ansvarsbevisste folk på Røros lufthavn, og de vil uten tvil løse dette på en forbilledlig måte. Jeg skal fortsatt være like til stede og tilgjengelig for dem, selv om noe av arbeidstiden min vil bli tilbrakt andre steder, sier Gudbrand Rognes.
Relaterte saker:
Avinor ber staten legge inn 150 millioner til lengre rullebane i revidert nasjonalbudsjett
Første del av sprengningsarbeidet på flyplassen er fullført: – Vi har ikke møtt på noen utfordringer
Avinor: – Vi leter etter muligheter for å få flyplassen raskere realisert