Trine ønsker sunnere mat langs veien: – I dag får vi flere spørsmål om næringsinnholdet i maten enn tekniske spørsmål om bilen

Alle som besøker oss skal oppleve at det vi tilbyr i dag er dramatisk annerledes enn for bare noen få år siden, sier stasjonssjef Trine Gabor ved Circle K Mo i Rana.

Alle som besøker oss skal oppleve at det vi tilbyr i dag er dramatisk annerledes enn for bare noen få år siden, sier stasjonssjef Trine Gabor ved Circle K Mo i Rana. Foto:

DEL

Dette viser en undersøkelse utført av YouGov, skriver Circle K i en pressemelding.

Circle K skriver at de ønsker å gjøre noe med akkurat dette. En sunnhetsavtale med Helsedirektoratet og en dobling av ladestasjoner er to milepæler for stasjonskjedens ambisjon om å lede det grønne skiftet langs norske veier.

– Folk handler mat ute i mye høyere takt enn før, og undersøkelser viser at de forventer et større og mer variert mattilbud. I dag får vi flere spørsmål om næringsinnholdet i maten vi selger, enn tekniske spørsmål om bilen de kjører, sier Trine Gabor, stasjonseier ved Circle K i Mo i Rana i pressemeldingen.

Ny teknologi og endringer i preferanser og levesett har satt tydelige spor langs norske veier. Ifølge Norske Spisefakta 2018 stopper godt over 800.000 mennesker på en bensinstasjon for å kjøpe mat, og forventningene til menyen er høyere, grønnere og sunnere enn før.

Gabor har jobbet i bransjen i flere år, og forteller om nye tider i bransjen. Selv om pølsedisken fortsatt har livets rett, bekrefter hun at flere er opptatt av hva de spiser. Over halvparten (57 prosent) ønsker et sunnere og grønnere mattilbud langs veien, og nesten halvparten (49 prosent) oppgir at de synes det er for vanskelig å velge sunne alternativer når de handler på bensinstasjoner i dag.

– Vi forblir et viktig stoppested langs norske veier, og alle som besøker oss i Mo i Rana skal oppleve at det vi tilbyr i dag er dramatisk annerledes enn for bare noen få år siden. Hos oss lager vi mye av maten selv, enten det er hamburgere med mindre salt og mindre fett, wraps eller salater. Vi ser også at kundene våre foretrekker pølser med høyt kjøttinnhold og grove pølsebrød, forteller Gabor.

Mer enn en av tre nordmenn (35 prosent) sier de helst stopper ved en bensinstasjon når de skal handle mat langs veien, og det er kun dagligvareforretningen som er et mer populært stoppested (41 prosent).

– Som bensinstasjon står vi i en særstilling langs veien, fordi vi er åpne store deler av døgnet og tilbyr mat som dekker alle behov. I 2018 signerte vi en intensjonsavtale med Helsedirektoratet om å tilby mat med mindre sukker, salt og fett. Startskuddet for denne satsningen i 2019 var et eget frokosttilbud, med sunn og næringsrik mat til bilister over hele landet, sier Ann Helen Våge, markedsdirektør i Circle K.

– Vår ambisjon er å ha det sunneste alternativet langs veien, sier hun.

Artikkeltags