Rana Blad øker for første gang på lenge

Opplagsøkning i Rana Blad gir fornøyde ansatte.

Opplagsøkning i Rana Blad gir fornøyde ansatte. Foto:

Rana Blad har nå et godkjent opplagstall på 8.813. Det er ei økning på 28 fra forrige måling.

DEL

Det viser ferske tall fra eierkonsernet Amedia.

– Det er selvsagt gledelig å registrere at opplaget vårt går opp, sier Marit Ulriksen, sjefredaktør i Rana Blad.

Ei svak økning

Over mange år har opplaget ikke bare til Rana Blad, men til norske aviser generelt, gått ned.

– I 2017 stanset nedgangen hos oss, og vi stabiliserte opplaget. Når opplagstallet nå stiger i Rana Blad, er også det en del av en nasjonal trend. Dessuten er det et resultat av hardt arbeid fra alle i hele mediehuset, sier sjefredaktøren.

– Rana Blad er den viktigste, og største, redaksjonelle og kommersielle aktøren, i regionen. At vi holder på leserne og kundene våre i et tøft marked, er bra. I redaksjonen jobber vi hardt hver eneste dag for å speile det som skjer av små og store nyheter, sier Ulriksen.

Ved utgangen av andre halvår 2018 var altså det godkjente opplaget til Rana Blad 8.813. Ved utgangen av første halvår 2018 var tallet 8.785. Ved utgangen av 2017 var opplagstallet 8.800.

– Ei økning på 0,3 prosent det siste halvåret er ikke så veldig mye, men det er definitivt bedre å øke enn å minke, sier sjefredaktøren med et smil.

Mange aviser har siste halvår 2018 opplevd ei økning i opplaget. Det er også tilfellet for de to andre Amedia-avisene i Region Midt som Rana Blad tilhører. Helgelendingen kan notere seg for en framgang på 39, og har nå et godkjent opplag på 6.867, mens Avisa Nordland har en framgang på 54 og et godkjent opplag på 19.790.

Høy digital andel

Samtidig som opplagstallene presenteres, presenteres også lesertallene.

– Det totale lesertallet til Rana Blad er nå 20.700, sier Ulriksen.

– Dette inkluderer lesere på papir, pc/mac, mobil, nettbrett og e-avis, forklarer hun.

Antall papiravislesere (inkludert e-avislesere) har gått ned fra 2018 til 2019. Fra 17.300 til 16.200. Det er nå 13.200 som daglig leser Rana Blad digitalt.

– At antallet som leser oss på papir stadig går ned, er ingen overraskelse. Nesten alle våre nye abonnenter er heldigitale, og hele 43 prosent av våre abonnenter er nå heldigitale, sier hun og legger til at dette er et høyt antall sammenlignet med andre aviser.

Det er for øvrig kun lesertallene for papir som kan sammenlignes med tallene for 2017.

– De digitalene tallene vil ikke kunne sammenlignes. Hovedårsaken til det er at det er gjort en metodisk endring i undersøkelsen. Mens tallene for 2017 var basert på intervjuer med respondenter, er tallene for 2018 basert på tekniske målinger eller faktisk målt bruk av henholdsvis PC, mobil og leserbrett. For de fleste betyr dette at de digitale lesertallene vil vise en nedgang, sier Stig Finslo som er direktør for utgiverspørsmål i Amedia.

Rapporteringen av opplags- og lesertall fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL) skjer nå to ganger i året.Totalt har Amedias aviser et opplag på 627.372, som er 2,2 prosent mer enn resultatet fra første halvår i 2018. Framgangen til Amedia-avisene er den som for resten av bransjen. På ett år har konsernets aviser gått fram med 49.800 eksemplarer.

Artikkeltags