Barnehage – oppbevaring eller en pedagogisk institusjon?

REDUSERT ÅPNINGSTID: Barnehagesjef Anita Vonstad mener det ikke er mulig å utvide åpningstidene i barnehagene nå.

REDUSERT ÅPNINGSTID: Barnehagesjef Anita Vonstad mener det ikke er mulig å utvide åpningstidene i barnehagene nå.

Av
DEL

LeserbrevDet raser i mediene om åpningstider ved barnehagene i Rana kommune, og det sammenlignes med andre kommuner og bemanning.

Barnehagene er kjente for å ha åpningstider opp mot nærmere 10 timer i døgnet og mange av foreldrene utnytter dette tilbudet fullt ut. Vi har gått fra rødt til gult lys, og med den nye trafikklys-modellen er det ikke store endringer mellom disse lysene. Barnehagen har utvidet med en halv time for å ivareta smittevern og vasking.

Ikke en lov

Den nye veilederen for smittevern er ikke en LOV, men den skal VEILEDE personalet i barnehagen. Det skal ikke vaskes like mye leker og overflater som før, men like mye av fingrer til små barn.

En barnehage er ikke en oppbevaringsplass, men en pedagogisk institusjon der barn skal bli sett og hørt av tilstedeværende voksne. Barn skal få undre seg over de små og store ting som skjer rundt de, sammen med andre barn der omsorg, lek, danning og medvirkning står sterkt. Medvirkning for hvem? Foreldre som trenger lengre åpningstid? Eller medvirkning for barna som skal ha en hverdag som er fylt med pedagogisk innhold?

Forutsigbart

Som pedagog får jeg være sammen med min barnegruppe, eller kohort som det nå heter, hele dagen og kjernetiden. Jeg møter foreldrene hver morgen og ettermiddag der jeg kan fortelle om hele dagen og hva vi har gjort. Det er forutsigbart for barna da de vet at de møter meg hver morgen i porten og jeg drar ikke hjem før de blir hentet.

Må følge rådene

Det er lett å sette pekefingeren på hva andre gjør og hva som ikke blir gjort rett, tro meg det gjør treåringen hver dag i barnehagen, men dette handler ikke om hva som er rett eller galt. Dette handler om en pandemi der vi må jobbe etter det vår kommune har fastsatt der helse- og smittevern kommer over alt annet.

Vi jobber innen kohorter for å begrense spredning hvis noen blir smittet. Det er ikke bare for barnas beste, men hele kommunens beste. Sommeren er enda ikke over og med åpne grenser fra Tyskland og Danmark vet vi enda ikke hva høsten bringer. Barnehagesjefen har opplevd mange foreldre som har vært fornøyd med kortere åpningstider, barn som ikke er utslitt etter 9 timer i barnehagen og mer tilstedeværende voksne i barnehagen.

Som mor og pedagog opplever jeg det samme. Vi får håpe vi går en høst i møte med mindre smitte, men samtidig håper jeg denne pandemien setter fokuset på at barnehagen ikke er en oppbevaringsplass for barn og at åpningstidene har betydning for barns læring.

Ine Eilertsen Nordlund
Pedagogisk leder

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags