Det trolig viktigste rundt flyplassprosjektet skjedde på Hurdalsjøen hotell tidligere i uka

Terminal:  Slik ser Avinor for seg at den nye flyplassen vil bli. Skisse: Avinor

Terminal: Slik ser Avinor for seg at den nye flyplassen vil bli. Skisse: Avinor

Artikkelen er over 3 år gammel

Rana Blad mener at næringslivet og politikere nå må sikre at flyplassen blir realisert.

DEL

Dagens lederNordland fylkesting sin behandling av saka om høringsuttalelsen til Urbanet-rapporten tirsdag kveld, ble en selsom affære. Ikke uventet ble fylkesrådets innstilling vedtatt, ikke enstemmig, men mot stemmene til FrP, Venstre, Rødt og MDG. At det skulle bli slik ble klart kort tid før fylkestinget skulle behandle saka. Det selsomme i fylkestinget var oppførselen og forslaget til vedtak i regi av fylkespolitikerne til Nordland Fremskrittsparti.

Anført av Richard Dagsvik, fra Leirfjord/Alstahaug, med åpenbar regissørhjelp fra sjefsvefsningen i partiet, Bjørn Larsen, som er vararepresentant til fylkestinget, presenterte partiet et forslag som kort fortalt gikk ut på å regelrett si nei takk til Hauan. Et forslag som ikke er i tråd med det Nordland Fremskrittsparti tidligere har gitt uttrykk for tidligere når det gjelder flyplassprosjektet på Hauan i Mo i Rana. Tvert imot har Nordland Fremskrittsparti, med unntak av de nevnte herrer, vært for byggingen, men med forbehold om at Kjærstad må bestå. Noe som blant annet kom ganske klart fram i partiets hissige valgkampannonser sist høst.

Midt oppe i uroen Nordland Framskrittparti skapte i Bodø har heldigvis de største og viktigste partiene holdt tunga rett i munnen. Stø kurs har preget både Arbeiderpartiet, Høyre, SV og Senterpartiet. I tillegg skal Fremskrittspartiets representant fra Rana, Veronica Pedersen Åsheim, ha ros for å ha avvist sine partifellers forsøk på å sette beinkrok på flyplassprosjektet i Rana. Hun brøt ut, og stemte for fylkesrådets innstilling, åpenbart innforstått med at det motsatte er å begå politisk sjølmord.

I sideblikket registrerer vi at nevnte Dagsvik kaller medpolitikerne i fylkespolitikken, som stemte for fylkesrådets forslag til vedtak, som feige. Å ikke tørre og ta et standpunkt til Kjærstads videre liv, når flyplassen faktisk er satt i spill av Avinor og Samferdselsdepartementet, kan godt kalles feigt politisk. Men feigheten Dagsvik og Nordland Fremskrittsparti står for er verre – nemlig å ikke ville satse på utvikling på Helgeland gjennom en storflyplass i Rana som et viktig virkemiddel.

Fylkestingets vedtak er for øvrig bare en av mange brikker i et stort puslespill som forhåpentligvis ender med bygging av storflyplassen på Hauan. Det fylkestinget steller med er på mange måter en parentes. Det trolig viktigste rundt flyplassprosjektet skjedde på Hurdalsjøen hotell tidligere i uka. Der hadde regjeringen, anført av statsminister Erna Solberg, budsjettkonferanse. Der ble de store linjene for statsbudsjettet for 2017 lagt. Trolig er flyplass-prosjektet noe av det som ligger på bordet. Det betyr at arbeidet for å få realisert flyplassen langt fra er over. Næringsliv og politikere på Helgeland har fortsatt en stor jobb å gjøre. De må sørge for at de første pengene til flyplassen er på plass når forslaget til statsbudsjett legges fram til høsten.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags