For oss er det åpenbart at både Urbanet og fremmedkarfryktende vefsninger anført av ordfører Løvdahl trenger å få korrigert sin oppfattelse av hva som er fakta i denne saka

Propell: Rapporten mener at det vil være potensial for å fly med Dash 8 Q400 på ruten mellom Mo i Rana og Oslo dersom det bygges flyplass med lang rullebane på Hauan. Foto: Wikicommons

Propell: Rapporten mener at det vil være potensial for å fly med Dash 8 Q400 på ruten mellom Mo i Rana og Oslo dersom det bygges flyplass med lang rullebane på Hauan. Foto: Wikicommons

Artikkelen er over 5 år gammel

Rana Blad mener ingen er tjent med en analyse og en utredning det kan sås tvil om er faktabasert og etterrettlig.

DEL

Dagens lederI forrige uke ble analysen av trafikkgrunnlaget for en ny flyplass på Hauan i Mo i Rana lagt fram. Den slår fast at trafikkgrunnlaget for en ny flyplass er så begrenset at en direkterute til Oslo fra Mo i Rana best betjenes av et propellfly med 78 seter. Bak analysen og rapporten står Urbanet Analyse med hjelp av underleverandørene DAMVAD og Samfunnsøkonomisk analyse. Oppdraget har de gjennomført på vegne av Samferdselsdepartmentet.

LES MER: Analyse: Flest flyreiser hvis Mosjøen lufthavn beholdes

Konklusjonen i analysen har som ventet avstedkommet kraftige reaksjoner både nord og sør for Korgfjellet. Nord for fjellet finner både ordfører Kai Henriksen og daglig leder i Polarsirkelen lufthavn, Henrik Johansen, det vanskelig å kjenne seg igjen i det analysen konkluderer med. Berettiget stiller de spørsmålstegn ved analysens kvalitet ettersom analysen ikke tar inn i seg effekten et bredt næringsliv i Rana, og da spesielt utviklingen i Mo Industripark, vil ha. Framtidig vekst i næringsliv og befolkning i Helgelands største by er ikke hensyntatt nok i analysen, mener de to.

LES OGSÅ: - Her må rett og slett trafikktallene for ny lufthavn være kraftig underestimert

Sør for Korgfjellet blir analysen naturlig nok omfavnet. Og ikke bare det. Den tas direkte til inntekt for en fredning av Kjærstad utenfor Mosjøen nær sagt inn i evigheten. Der i gården mener de ikke overraskende at flyplasstrukturen på Helgeland er god nok som den er. Tør vi minne om hvilke betraktninger og analyser de samme personene, anført av ordfører i Vefsn Jann-Arne Løvdahl, kom med da storflyplass i Elsfjord ennå var en mulighet. Den ble som kjent tatt av både tåke og håpløs topografi. Men storflyplass på Helgeland var lurt den gang.

LES OGSÅ: Løvdahl: Jeg har forståelse for at virkeligheten kan være vanskelig for enkelte

I dag samles både forkjempere og motstandere av en storflyplass på Hauan i Sandnessjøen. Urbanet har invitert til arbeidsverksted for å komme videre med utredningen, som analysen vi snakker om, er en del av. En utredning Samferdselsdepartmentet har bestilt for å få de regionale konsekvensene på bordet ved en eventuell endring av flyplasstrukturen på Helgeland. Vi tar det som en selvfølge at de som arbeider for en storflyplass på Helgeland på Hauan stiller mann- og kvinnesterkt opp på arbeidsverkstedet. For oss er det åpenbart at både Urbanet og fremmedkarfryktende vefsninger anført av ordfører Løvdahl trenger å få korrigert sin oppfattelse av hva som er fakta i denne saka.

En ting er nemlig helt sikkert. Ingen er tjent med en analyse og en utredning det kan sås tvil om er faktabasert og etterrettelig. Det er dessverre situasjonen i dag, før arbeidsverkstedet tar til.

Nord for fjellet finner både ordfører Kai Henriksen og daglig leder i Polarsirkelen lufthavn, Henrik Johansen, det vanskelig å kjenne seg igjen i det analysen konkluderer med. Berettiget stiller de spørsmålstegn ved analysens kvalitet ettersom analysen ikke tar inn i seg effekten et bredt næringsliv i Rana, og da spesielt utviklingen i Mo Industripark, vil ha.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags